The Phone House expansion - 26 nya butiker och 80 anställda

Europas största telekomkedja är inne i ett kraftigt expansionsskede i Sverige just nu. På 30 månader har bolaget vänt förlust till vinst och expanderat från 43 till 69 butiker. Strategin är fortsatt expansion på redan etablerade orter och på nya

The Phone House, dotterbolag till Londonbörs-noterade Carphone Warehouse har ökat omsättningen med 23% mot motsvarande period föregående år till 373 Mkr. Bolaget rapporterar de första 6 månader av det brutna räkenskapsåret (april – september) ett rörelseresultat på 23,7 Mkr före avskrivningar (6,7 Mkr 2003). - Den positiva utvecklingen kommer att hålla i sig och The Phone House kommer i år att göra det bästa resultatet någonsin säger bolagets CFO, Casper Seifert. Nyanställningar har genererat över 80 heltidstjänster och bolagets fortsatta expansion kommer att ge många fler arbetstillfällen, framförallt utanför storstadsregionerna där expansionstakten är kraftigast. - Vårt koncept håller och i dagsläget finns inget tak för hur många butiker vi ska öppna. Vi letar i första hand butikslägen i lite mindre städer med 30-40 tusen invånare och det enda som håller expansionen tillbaka är den stenhårda konkurrensen om nya butikslägen, men här har vi en fördel med vårt väletablerade varumärke. Butiker har den senaste månaden öppnats i Karlstad, Nyköping, Motala, Torp Köpcentrum i Uddevalla och i Uppsala. Imorgon öppnar den andra butiken i Gallerian i Stockholm. - Vårt koncept med den bästa kundservicen, god produktkunskap och produkttillgång samt prisvärda produkter håller. Vi utesluter inte en vidare diversifiering inom franchising samt inom företagskundsegmenten meddelar Casper Seifert. För mer information kontakta: Casper Seifert, CFO 08-615 40 11, 0733-22 88 22 casper.seifert@phonehouse.se Anna Bjerkelius, Informationsansvarig 08-615 40 82, 0709-22 33 56 anna.bjerkelius@phonehouse.se