• Pindify/

Pindify utmanar branschens giganter med unikt ersättningssystem för artister och kreatörer

Pindify är plattformen och marknadsplatsen som står på artisternas och andra kreatörers sida. Nu ska man på allvar ta upp kampen med branschens giganter. På Pindify.com möter artister, bloggare, vloggare, författare, fotografer och andra kreatörer sina fans, följare, sponsorer och andra intressenter – och tjänar dessutom pengar.

Det är ingen hemlig att livet som artist och kreatör är tufft. Inte minst ekonomiskt. Att dessutom kunna tjäna vettiga pengar via digitala plattformar som exempelvis Instagram, Spotify och Youtube är få förunnat.

– Vi har skapat en digital plattform och marknadsplats som utgår från artisterna och kreatörerna, deras fans och följare och deras relation. Pindify bygger på ett transparant ersättningssystem där man som ”Provider” (kreatör eller leverantör) de facto tjänar pengar på sina premiuminlägg och relationen med sina fans. Standard var förut ersättningsmodellen ”80/20-modellen” vilket betydde att skivbolaget fick 80 procent av intäkterna medans artisterna bara fick resterande 20 procent. Efter streamingtjänsternas intåg så ligger artisternas arvode på cirka 10 procent.  Pindify har vänt på den modellen, våra Providers har istället 80 procent av intäkterna på sina inlägg! För mig är det självklart att artister och kreatörer förtjänar en betydligt större värdering för sitt arbete och min grundläggande idé kring Pindify blev till för att alla kreatörer, små som stora, ska kunna tjäna pengar på att göra det de älskar mest, säger Christoffer Wallin, CEO och grundare av Pindify 2013, som är uppvuxen i Bohuslän och sedan 2012 är bosatt i USA.

Pindify har legat i beta-version sedan 2013 och lanserades officiellt 2018. Fram till nu har man hållit en låg profil och ägnat mest kraft och resurser på att utveckla produkten och tjänsterna. Nu tar man näst steg.

– Vi har stoppat in mycket kraft och resurser för att nå där vi är idag; det vill säga att ge oss ut brett och berätta om vårt projekt och vad Pindify erbjuder. Vårt fokus har legat på att optimera produkten och tjänsterna. Tack vare långsiktig strategi och avstämningar med våra ”Providers” är Pindify utvecklad FÖR artister och kreatörer och deras fans och följare. Det låter kanske ädelt men; Pindify är framtagen för att förenkla och motivera handel mellan artister och kreatörer och deras fans och följare.

Många andra stora digitala plattformar som till en början var till för utövarna är idag överbelamrade med kommersiella konton, och de mindre aktörerna har ingen chans att ta sig igenom bruset. Pindify sätter artisterna och kreatörerna i första rummet genom att ge dem möjligheterna att själva ta tillbaka makten över sitt content, sitt artisteri och sin ekonomiska ersättning, säger Mathias Matsson,Chief Creative Officer på Pindify.

Pindifys ledning sitter i Salt Lake City och i Stockholm. Den tekniska utvecklingen sker i Lviv, Ukraina. Pindify kommer initialt att lanseras med fokus på Norden och USA.

För inlogg för journalister kontakta Annika Krusensten på tfn  +46 (0)737131750

alt annika.krusensten@perspective.se

För ytterligare information vänligen kontakta:
Christoffer Wallin, CEO Pindify, tfn: +1 (801) 649 8389 stoffe@pindify.com
Lars Sjögrell, Press & PR Officer, tfn +46(0)702 69 53 00 lars.sjogrell@perspective.se
För inlogg på Pindify.com för journalister kontakta Annika Krusensten på tfn +46 (0)737 13 17 50 alt annika.krusensten@perspective.se

Pindify grundades av Christoffer Wallin år 2011 och lanserades officiellt 2018. Pindify är uppbyggd som en digital marknadsplats för att underlätta dialogen och utbytet mellan artister och deras följare. Till skillnad från andra digitala konkurrenterna så har Pindify en vision att vara ekonomiskt transparent och att de kreatörer, Providers (artister, bloggare, vloggare, författare, fotografer och andra kreatörer) som de kallas, som är aktiva på sidan får ekonomisk ersättning för det exklusiva material de lägger ut.Fansen får fördelar i form av exklusivt material från den Provider de väljer att följa/stödja, möjlighet att köpa produkter eller biljetter och få direktkontakt med sin Provider. Tjänsten är ekonomiskt transparent, intelligent och bygger på ett blockchain-system. Pindify har sitt huvudkontor i Salt Lake City och kontor i Lviv, Stockholm och Göteborg.

Taggar:

Citat

För mig är det självklart att artister och kreatörer förtjänar en betydligt större värdering för sitt arbete och min grundläggande idé kring Pindify blev till för att alla kreatörer, små som stora, ska kunna tjäna pengar på att göra det de älskar mest.
Christoffer Wallin, CEO på Pindify