Pinterest nu tillgängligt på svenska

Report this content

Det är fantastiskt att se hur våra svenska användare, på endast två veckor, hjälpte oss att översätta och anpassa sajten till svenska säger Matt Crystal, Pinterest.

Stockholm, 12 november, 2013.  Pinterest, en sajt med tiotals miljoner användare över hela världen, finns nu tillgänglig på svenska. Det är resultatet av ett översättningsprojekt som Pinterest drog igång i oktober och som, i samarbete med de svenska Pinterest-användarna, färdigställdes på mindre än en månad.

- Det är fantastiskt att se hur våra svenska användare, på endast två veckor, hjälpte oss att översätta och anpassa sajten till svenska, säger Matt Crystal chef för Pinterests internationella verksamhet. Vi är extremt tacksamma för det engagemang som svenska pinners visat i samarbetsprojektet. Vi kan nu tillhandahålla en svensk sajt som är anpassad för svenska användare.

Till det svenska översättningsprojektet bjöd Pinterest in de mest engagerade användarna i Sverige, vilket resulterade i att 80 pinners engagerade sig i projektet. Till det praktiska arbetet fick användarna tillgång till mjukvara och kontakt med chefer för Pinterests community.

- Baserat på kvaliteten i det svenska projektet så överväger vi starkt att göra likande projekt i andra länder, säger Matt Crystal. Det här är ett av de bästa tillvägagångssätten för att lokalanpassa en tjänst som drivs av användarna. Våra svenska pinners har skapat den sajt som de själva vill ha.

Pinterest hade inte tidigare utfört ett likande projekt men ansåg att Sverige var en bra marknad för att testa. Anledning till detta var att Sverige har många engagerade användare och är ett lans som är trendsättare inom bland annat design, mode, och många andra ämnen som människor använder Pinterest för att upptäcka.

Världens mest snabbväxande globala social media någonsin

Pinterest lanserades 2010 och nådde 10 miljoner aktiva användare på bara två år*. Därmed är Pinterest världens hittills snabbaste sociala media att etablera ett så stort community av aktiva användare.  Enligt ComScore har Pinterest mer än 53 miljoner aktiva användare globalt per månad och användarantalet växer i snabb takt.

Pinners använder sajten för att skapa önskelistor, planera inredningsprojekt, låta sig inspireras av potentiella resmål, upptäcka nya matrecept och mycket mer. Via Pinterest kan användare följa andra pinners, med liknande intressen, för att få idéer och inspiration kring saker som de brukar göra eller saker som de hoppas att göra någon gång i framtiden. Tjänsten skapar därigenom värde för både privatpersoner och affärsverksamheter på flera sätt. Tack vare att Pinterest är en global tjänst kan pinners över hela världen få tillgång till en ständigt växande skatt av visuellt innehåll som delas upp efter intressekategorier.

Pinterests förmåga att engagera sina användare i olika projekt är en del av dess succé. Det svenska översättningsprojektet är ett exempel på detta.

- Global tillväxt har högsta prioritet hos för att när fler användare ansluter kommer fler intressen att finnas representerade i mediet och därmed blir tjänsten ännu bättre för användarna säger Matt Crystal. Vi är också medvetna om att språket är avgörande för en tjänst som Pinterest då det avgör hur människor delar och upptäcker saker. Därför vände vi oss till experterna inom området, dvs våra svenska pinners.

*http://techcrunch.com/2012/02/07/pinterest-monthly-uniques/

Kontakt med pinners

Önskar du mer information eller kontaktuppgifter till pinners som har varit aktiva i projektet och som är väldigt flitiga användare av sajten vänligen kontakta:

Jan Fredriksson, Northern Link PR Sweden, för Pinterest

jan@nlpr.se

Om Pinterest

Pinterest är ett verktyg som gör det enkelt för användare, eller så kallade pinners, att samla, hantera, planera och dela med sig av saker, av vilka du är intresserad. Pinterest lanserade 2010 och företaget har sitt huvudkontor i San Fransisco, Kalifornien. Tjänsten finns på www.pinterest.com.

Taggar: