Inför Rysslands Grand Prix 29 april – 1 maj

För fjärde gången på lika många tävlingar är medium, soft och supersoft de däcktyper som har nominerats av Pirelli inför det att Rysslands Grand Prix äger rum nu i helgen. Sotji bjuder på en varierad, teknisk och mycket fin vägbana med lågt däckslitage.

Så är Sotji Autodrom ur ett däckperspektiv:

• Det nu tre år gamla underlaget på vägbanan förändras kontinuerligt, vilket kan innebära vissa skillnader jämfört med 2015
  • Med fin vägbana och lågt däckslitage väntas depåstoppen bli relativt få
  • Vädret väntas bli milt och bör inte påverka förutsättningarna
  • Den långa, tredje kurvan påminner om Istanbuls åttonde kurva och väntas bli den mest utmanande
  • Av 5848 kilometer körs 1,7 kilometer på allmänna vägar

Hur det såg ut för ett år sedan på Sotji Autodrom:

• Vinnare: Hamilton (startade med supersoft, bytte till soft på varv 32)
  • För den bästa alternativa strategin stod tredjeplacerade Perez (som tog fördel av säkerhetsbilen och bytte från supersoft till soft på varv 12)
  • Enbart två förare stannade vid mer än ett tillfälle (båda gjorde två depåstopp)

Detta kan vara den sista Grand Prix-tävlingen i Ryssland som äger rum på dagtid; inför 2017 diskuteras möjligheten att hålla tävlingen nattetid.

För mer information, besök: http://racingspot.pirelli.com/global/en-ww/racingspot