• Pirelli/

Pirelli presenterar ”Miles and Meals” kokboken där de gastronomiska - och andra - hemligheterna bakom livet på vägen avslöjas

Inför F1-loppet i Monte Carlo presenterade Pirelli sitt senaste verk – kokboken, ”Miles and Meals – handcrafted by Pirelli”, som innehåller kulinariska F1-recept. Boken låter läsaren ta del av det som sker bakom kulisserna under de många F1-loppen. De två F1-förarna Jenson Button och Romain Grosjean deltog under lanseringen och provlagade maten i Pirellis mobila F1-restaurang.

Boken inleds med jämförande av matrecept och däcksammansättningar.

De båda är resultat av ingredienser av högsta kvalitet och den harmoniska balansen mellan dem, tillsammans med en konstant avsmakning, flera års erfarenhet och en dedikerad fokus på slutanvändaren – vare sig det är ett F1 lag som använder däcken eller om det är en priviligierad gäst på vägen.

För Pirelli är den mänskliga kunskapen en avgörande ingrediens – både i köket och när det gäller den banbrytande teknologin som karaktäriserar produktionen av tävlingsdäcken.

Boken finns inte tillgänglig i handeln. Den är ett annat sätt för Pirelli att presentera konsten att konstruera produkter som presterar samt den passion som återfinns inom både Pirelli och inom kokkonsten, för allmänheten.

Ladda ned boken som PDF

Lite statistik
180 middagar per dag
21 600 middagar per år, (20 Formel 1 GP och 4 testlopp)
600 middagar per GP
18 kilo kött per dag och 90 kilo per GP
12 kilo fisk per dag och 60 per GP
10 kilo pasta per dag och 50 kilo per GP
15 liter olivolja per vecka
50 baguetter per dag
1 500 halvlitersflaskor vatten per vecka
35 kilo frukt per vecka

Antal anställda i den mobila restaurangen: Åtta - tre servitriser, två souskockar, en manager tillsammans med köksmästaren Fabrizio Tanfamo samt hospitalitymanagerna Cristian Staurenghi.

För frågor, kontakta:
Daniele Östholm
Marknadschef, Pirelli Tyre Nordic AB
E-post: daniele.ostholm@pirelli.com

Hemsida: www.pirelli.com

Presskontakter:
Helena Björklund
E-post: helena.bjorklund@informedia.se

Magnus Deutgen
Telefon:08-556 973 57
E-post: magnus.deutgen@informedia.se

Om Pirelli
Pirelli, grundat 1872, är världens femte största däckföretag och har idag 19 däckproduktionsanläggningar på fyra olika kontinenter. Företaget har ett omfattande försäljningsnät i över 160 länder runt om i världen.

Pirelli utmärker sig med sin långa industriella tradition inom innovation, produktkvalitet och sitt starka varumärke. Det har bland annat resulterat i lanseringen av det industriella designprojektet PZero och att Pirelli Tyre blivit vald som exklusiv leverantör till Formel 1 under säsongerna 2011-2013. Pirellis höga premiumkvalitet bekräftas av ledande sport- och lyxbiltillverkare i sitt val av Pirellis produkter som originalutrustning.

I linje med Pirellis premiumstrategi och höga ambitioner inom "grön” verksamhet, arbetar företaget löpande med forskning och utveckling av produkter och tjänster som kännetecknas av hög kvalitet, ledande teknik och låg miljöpåverkan. Pirelli utvecklar och testar sina vinterprodukter på företagets testanläggning i Älvsbyn, norra Sverige för att åstadkomma maximal prestanda i typiska nordiska vinterförhållanden.

Pirellis nordiska huvudkontor är placerat i Stockholm och koncernens huvudkontor ligger i Milano, Italien.

Taggar: