Pizza Hut skänker 25 procent av sin omsättning

World Hunger Relief Week är världens största privata välgörenhetsprojekt. Det sträcker sig över 130 länder, 39 000 restauranger och 1,5 miljoner anställda och är ett samarbete mellan restaurangföretaget YUM!Brands, som äger varumärket Pizza Hut, och FN:s livsmedelsorgan World Food Programme. Under FN-dagen, den 24 oktober, skänker Pizza Hut 25 procent av den dagens omsättning till projektet. Dessutom kommer gäster under två veckors tid ges möjlighet att runda upp sin lunch- eller middagsnota med 10 kronor.

– World Hunger Relief Week är ett långsiktigt åtagande. I år har vi valt att skänka 25 procent av vår omsättning under FN-dagen och vi hoppas kunna få in ännu mer pengar än förra året, säger Björn Källström, vd för Pizza Hut i Sverige.

Initiativet till World Hunger Relief Week, som genomförs för 9:e gången, har tagits av Yum!Brands  som äger varumärket Pizza Hut. Det drivs i nära samarbete med FNs livsmedelsprogram ”World Food Programme”, WFP, en av världens mest respekterade hjälporganisationer. I Sverige företräds WFP av Svenska FN-förbundet och varenda krona som samlas in går direkt till de behövande, YUM!Brands går nämligen in och täcker WFP:s administrativa kostnader.  Årets insamling pågår mellan den 23 oktober och den 8 november.

Det här är en gemensam insamling där gäster, leverantörer och samarbetspartners skänker pengar under två veckors tid. Förra året samlade Pizza Hut i Sverige in 587 756 kronor. Målet är att överträffa fjolårets resultat.

– Vi är lyckliga nog att leva och verka i ett land som i huvudsak hanterar överflödsproblem. Därför är det en självklarhet för oss att vara med och hjälpa när över 800 miljoner människor lider av svält och undernäring på vår jord. Tillsammans kan vi göra något på riktigt, säger Björn Källström.

Alla bidrag är viktiga. Den som skänker 10 kronor har bidragit till 5 skolbarns lunch en dag.200 kronor räcker till skolmat i ett halvår till 1 barn. Pengarna som samlas in distribueras genom World Food Programme till de områden som är i störst behov av stöd.

Björn Källström, vd Pizza Hut, telefon: 08-663 41 67 eller 070-547 74 44
Mail: bjorn.kallstrom@pizzahut.se

Om Pizza Hut
Pizza Hut har idag 16 restauranger i Sverige och ägs av NRG Pizza AB. Pizza Hut omsätter cirka 210 miljoner kronor och har 360 medarbetare. Pizza Hut är en del av Yum!Brands, världens största restaurangföretag med över 41 000 restauranger. I Yum!Brands ingår även Kentucky Fried Chicken och Taco Bell.