Pizza Hut skänker mer än 570 000 kr

Årets upplaga av World Hunger Relief Week resulterade i att Pizza Hut i Sverige, tillsammans med gäster och leverantörer, lyckades samla in mer än 570 000 kronor. Förutom att skänka 25 procent av omsättningen under FN-dagen har Pizza Huts gäster dessutom under två veckors tid fått möjlighet att runda upp sin lunch- eller middagsnota med 10 kronor.

World Hunger Relief Week sträcker sig över 130 länder, 39 000 restauranger och 1,5 miljoner anställda och är världens största privata välgörenhetsprojekt. Samtliga av Pizza Huts 16 restauranger i Sverige deltog i årets insamling som pågick mellan den 23 oktober och den 8 november. Pizza Hut i Sverige har lyckats samla ihop 572 822 kronor under World Hunger Relief Week.

World Hunger Relief Week är ett samarbete mellan restaurangföretaget YUM!Brands, som äger varumärket Pizza Hut, och FN:s livsmedelsorgan World Food Programme, WFP, som är en av världens mest respekterade hjälporganisationer. Varenda insamlad krona går oavkortat till behövande eftersom YUM!Brands dessutom går in och täcker WFP:s administrativa kostnader. Sedan starten 2007 har Yum!Brand samlat in över 1,6 miljarder kronor och kunnat servera cirka 750 miljoner måltider runt om i världen.

– I år valde vi att skänka 25 procent av vår omsättning under FN-dagen och vi är mycket glada och stolta över att tillsammans med våra gäster, medarbetare och leverantörer kunna bidra med mer än 570 000 kronor till världens hungriga. FN:s World Food Programme är en garant för att pengarna hamnar där de gör mest nytta, säger Björn Källström, vd för Pizza Hut i Sverige.

Björn Källström, vd Pizza Hut, telefon: 08-663 41 67 eller 070-547 74 44,
Mail: bjorn.kallstrom@pizzahut.se

Om Pizza Hut
Pizza Hut har idag 16 restauranger i Sverige och ägs av NRG Pizza AB. Pizza Hut omsätter cirka 210 miljoner kronor och har 360 medarbetare. Pizza Hut är en del av Yum!Brands, världens största restaurangföretag med över 41 000 restauranger. I Yum!Brands ingår även Kentucky Fried Chicken och Taco Bell.