Plackers ska vara världens enklaste val för att göra rent mellan tänderna

Report this content

God hälsa i kropp och tand, få länder i världen är så duktiga på att ta hand om tänderna som svenskarna. En utveckling som Plackers Scandinavia varit med att driva de senaste två årtiondena. Nu står tandvårdsföretaget på tröskeln till att ta den framgångsrika svenska munhälsan internationellt.

– Den särställning vi har i Sverige kan vi också ha på den globala marknaden. Plackers vill motivera och förändra beteendet kring rengöring mellan tänderna – det finns tydliga kopplingar mellan munnens hälsa och kroppens hälsa som inte är allmänt känt, är det många idag som lider på grund av något så enkelt som dåliga rutiner, säger Stefan Hansson, vd Plackers.

Att skapa god hälsa för tänder och i munnen, eller snarare förhindra dålig, har länge varit förknippat med kortsiktiga åtgärder snarare än förebyggande. Dåliga tänder dras ut för att förhindra spridning av karies eller tandlossning och många satsar stenhårt på att använda tandtråd veckan före det årliga tandläkarbesöket.

– Det finns mycket onödigt lidande förknippat med dålig tandhygien, något som påverkar hela kroppens hälsa. Det kan till och med ha dödlig utgång.

Plackers har hjälpt svenskarna bli duktiga på att få rent mellan tänderna

Sverige är idag ett av de länder i världen mest bäst munhälsa, mycket tack vare Folktandvården, fluorsköljning och Plackers tandtrådsbyglar. Nu ska Plackers göra skillnad internationellt, och expandera från de befintliga marknaderna i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Baltikum och Ryssland.

– Vi vill motivera och förändra och få fler att förstå vad rengöring mellan tänderna har för positiv effekt för hela kroppens hälsa. Mycket grundar sig i goda rutiner, att lägga en minut om dagen med tandtrådsbygeln kan motverka karies och förhindra tandlossning och allvarligare sjukdomar.

Rutiner som svenskarna och även resten av norden är bra på, men där många andra länder ligger långt efter. I de växande marknaderna Baltikum och Ryssland ser Plackers ett större behov av att arbeta långsiktigt.

– Det finns en tröghet i utvecklingen, en stor anledning till att man är duktig på att göra rent mellan tänderna handlar om rutiner sedan barnsben. Genom att utbilda både vuxna och barn vill vi peka på lidandet och säga ”Detta behöver inte hända”.

I flera marknader finns det också en uppfattning om att kvaliteten på tandtrådsbyglar är låg, eller associeras med enklare tandstickor.

– Det är en missuppfattning som vi också vill förändra, genom att erbjuda hållbara produkter i hög kvalitet. Våra byglar är unika, och kan hjälpa många.

God munhälsa till hela världen

Stefans målsättning för Plackers på sikt är att ha en stark världsposition och ett etablerat återförsäljarnät i hela världen.

– Plackers har möjlighet att vara ledande i innovation och utveckling, som driver marknaden globalt och vikten av god munhälsa. Här är vi duktiga idag, och kan bli ännu bättre. Plackers ska globalt vara det självklara valet för rengöring mellan tänderna, säger Stefan Hansson.

Plackers Scandinavia har idag agentur i Norge, Finland, Danmark, Baltikum och Ryssland med målsättningen att expandera, där Europa är en prioriterad marknad.

För ytterligare information:
Stefan Hansson, vd Plackers Scandinavia, tel: +46 (0)768-04 03 00, stefan@plackers.se
Magnus Sjöbäck, presskontakt, tel: +46 (0)70-445 15 99, magnus.sjoback@greatness.se

Plackers Scandinavia erbjuder produkter för bättre munvård och hälsa via tandläkarmottagningar och återförsäljare i Sverige, Norden, Baltikum och Ryssland. Företaget startades år 2001 och innehar agentur från det internationella företaget Ranir. Plackers Scandinavias huvudkontor är i Stockholm. www.plackers.se