Plackers vd Stefan Hansson ska få svenskarna att prata mer munhälsa

Report this content

I Sverige är vi bra på att ta hand om tänderna. Men fortfarande ligger stort fokus på kariesproblematiken, det talas inte så mycket om tandlossning. Detta vill Plackers Scandinavias vd Stefan Hansson ändra på.

– Vi måste öka kunskapen om munhälsa och vikten av att rengöra även mellan tänderna för att undvika tandlossning. Sjuka tänder påverkar hela kroppen, säger Stefan Hansson, vd Plackers Scandinavia.

vd Plackers Scandinavia

Stefan Hansson, vd Plackers Scandinavia

Att arbeta för hälsa är ett viktigt driv för Stefan. Även om svenskarna är duktiga på att ta hand om tänderna är det viktigt att utbilda om goda vanor och hur man lägger grunden till en god munhälsa.

– I Norden läggs stort fokus på kariesproblematiken, man talar inte lika mycket om de mer långtgående problemen som tandlossning vilket kan innebära enorma problem för både individ och samhälle. Vi går mot rätt håll, men har fortfarande långt kvar.

Stefan Hansson är vd på Plackers Scandinavia sedan år 2013. Efter att ha studerat på Handelshögskolan i Stockholm, där han tog examen med inriktning mot finansiell ekonomi samt en tilläggsexamen mot internationellt ledarskap, arbetade Stefan bland annat som konsult i Österrike innan han landade i Stockholm.

– Jag var med på många uppstartsresor, främst olika IT-bolag, både som konsult, medgrundare och investerare och har med mig olika erfarenheter från den tiden, säger han.

”Vi är ett litet företag med en stark produkt”

Det var också som konsult Stefan först hamnade på Plackers, men med tiden blev hans roll allt större.

– I praktiken har jag hjälpt till ända sedan företaget startade 2001 och har växt in i bolaget gradvis. Just kombinationen av att Plackers har ett starkt varumärke och en stark marknadsposition samtidigt som det är ett litet företag med få anställda passar min personlighet. Jag är hellre en stor pusselbit i ett litet företag än tvärtom.

Stefans fokus de senaste fem åren som vd har varit att bredda företaget och bygga grunden för framtida expansion. Från att i princip endast ha en produkt på den svenska marknaden, som tandtrådsbygeln, till att ha flera produkter och position i alla nordiska länder samt Baltikum och Ryssland.

– Nu återstår att växa ytterligare och etablera även våra nya mellanrumsborstar ordentligt. Jag sporras av Plackers enorma potential och tror att vi kan bli runt tio gånger större genom ett starkt tillväxtfokus.

Goda vanor skapar god munhälsa

Att väcka debatt och opinion om munhälsa och få med sig goda tandvanor som barn är en viktig fråga för Stefan och Plackers. Som ett steg i den riktningen har Plackers introducerat produkten Plackers Kids, en tandtrådsbygel för barn.

– Den gör tandtrådsanvändning från tidig ålder möjlig. Att få in vanan är otroligt viktigt. Kan man sätta igång tandtrådsanvändning hos barn från sju års ålder tror jag att det påverkar hela livet hur man använder tandtråd och att betydligt färre drabbas av till exempel tandlossning.

Samtidigt som det finns ett stort kunskapsgap när det gäller vikten av att göra rent mellan tänderna finns stor nyfikenhet. År 2014 var till exempel ”hur ofta ska jag använda tandtråd” den tredje mest googlade frågan i Sverige.

– Jag vill gärna propagera för saker genom att förmedla insikter och få andra att förstå och fatta egna beslut. Sjuka tänder kan göra hela kroppen sjuk. Det finns många kopplingar mellan allvarliga sjukdomar och tandlossningsproblematik, säger Stefan.

Hans förhoppning när det gäller hälsa är att fler ska få upp ögonen för att tandlossning är ett lika stort problem som karies.

– Om man har den förståelsen är det också lätt att förstå varför man ska göra rent mellan tänderna. Din munhälsa är något du kan påverka själv.

Om Stefan Hansson

Familj: Fru och en son
Ålder: 38 år
Bor: Stockholm
Utbildning: Civilekonom Handelshögskolan i Stockholm, CEMS MIM Universität St. Gallen, juridik på Stockholms Universitet samt industriell ekonomi Kungliga Tekniska Högskolan.

För ytterligare information:
Stefan Hansson, vd Plackers Scandinavia, tel: +46 (0)768-04 03 00, stefan@plackers.se
Magnus Sjöbäck, presskontakt, tel: +46 (0)70-445 15 99, magnus.sjoback@greatness.se

Plackers Scandinavia erbjuder produkter för bättre munvård och hälsa via tandläkarmottagningar och återförsäljare i Sverige, Norden, Baltikum och Ryssland. Företaget startades år 2001 och innehar agentur från det internationella företaget Ranir. Plackers Scandinavias huvudkontor är i Stockholm. www.plackers.se

Taggar:

Citat

– Vi måste öka kunskapen om munhälsa och vikten av att rengöra även mellan tänderna för att undvika tandlossning. Sjuka tänder påverkar även hela kroppen.
Stefan Hansson, vd Plackers Scandinavia