Årsstämma i Platzer Fastigheter Holding AB (publ)

Vid Platzer Fastigheter Holding AB:s årsstämma den 27 april 2017 fastställde stämman resultat- och balansräkningar för år 2016. Stämman fastställde vidare styrelsens förslag till utdelning för år 2016 med 1,10 krona per aktie. Avstämningsdag för utdelningen beslöts vara den 2 maj 2017 och utdelning beräknas sändas ut av Euroclear Sweden AB den 5 maj 2017.

Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för 2016.

Årsstämman omvalde enligt förslag från valberedningen Fabian Hielte som styrelseordförande och Anders Jarl, Cecilia Marlow, Charlotte Hybinette och Ricard Robbstål som styrelseledamöter och nyvalde Caroline Krensler som styrelseledamot. Lena Apler har avböjt omval. Det beslutades i enlighet med valberedningens förslag att styrelsearvodet ska uppgå till totalt 1 050 000 kronor, varav 300 000 kronor till styrelsens ordförande och 150 000 kronor till vardera övriga ledamöter.

Stämman omvalde revisionsbolaget PwC till bolagets revisor för tiden intill slutet av nästa årsstämma med auktoriserade revisorn Bengt Kron som huvudansvarig revisor.

Stämman beslutade om principer för utseende av valberedning. Valberedningen ska offentliggöras senast sex månader före årsstämman 2018 och ska bestå av styrelsens ordförande samt representanter för de tre röstmässigt största aktieägarna per utgången av det tredje kvartalet 2017.

Stämman godkände styrelsens förslag till riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

Årsstämman bemyndigade styrelsen att fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen och med eller utan företrädesrätt för aktieägarna, besluta om nyemission av
B-aktier om högst 10 procent av aktiekapitalet.

P-G Persson, VD, 0734-11 12 22
Lennart Ekelund, CFO, 0703-984787

Denna information är sådan information som Platzer Fastigheter Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 27/4 2017 kl 19:00 CET.

Platzer Fastigheter Holding AB (publ) äger och utvecklar kommersiella fastigheter i Göteborgsområdet med en uthyrningsbar area om cirka 800 000 kvm till ett värde om cirka 13,7 mdkr. Platzer är noterat på NASDAQ OMX Stockholm, Mid Cap.