Förbättrat resultat i fastighetsverksamheten

• Hyresintäkterna ökade till 130 mkr (115)

• Förvaltningsresultatet förbättrades med 20 % till 49 mkr

• Periodens resultat uppgick till 14 mkr (57)

• Fastighetsvärdet ökade till 6 958 mkr (6 913)

• Eget kapital per aktie uppgick till 28,61 kr (28,47)

• Resultat per aktie uppgick till 0,14 kr (0,81)

• Platzer fortsätter växa, hyresintäkterna ökade med 13 % jämfört med första kvartalet föregående år och förvaltningsresultatet förbättrades med 20 % till 49 mkr. Resultatet från den fastighetsrelaterade verksamheten, förvaltningsresultat plus värdeförändring fastighet har förbättrats med över 60 % till 66 mkr, säger P-G Persson, VD på Platzer.

• En väsentligt stärkt balansräkning genom nyemissionen i samband med börsnoteringen har gett oss utökade resurser att fortsätta vår offensiva tillväxt. Jag ser positivt på både möjligheterna att förvärva fler fastigheter och att utveckla vårt befintliga bestånd. Under första kvartalet har vi bland annat påbörjat byggnationen av vårt nybygge i Gårda och tecknat en avsiktsförklaring med Migrationsverket om en helhetslösning för deras lokalbehov i Göteborg, avslutar P-G Persson.

VD P-G Persson, 0734-11 12 22
CFO Lennart Ekelund, 0703-984787

Informationen är sådan som Platzer skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande torsdagen den 24 april kl 08.00.

Platzer Fastigheter Holding AB (publ) äger och förvaltar kommersiella fastigheter i Göteborgsområdet med en uthyrningsbar area om cirka 375 000 kvm till ett värde om cirka 7 mdkr. Platzer är noterat på NASDAQ OMX Stockholm, Mid Cap.