Hög aktivitet i Gårda - med både byggstart och förvärv

•  Hyresintäkterna ökade till 513 mkr (497)
  •  Förvaltningsresultatet uppgick till 251 mkr (249)
  •  Periodens resultat uppgick till 649 mkr (432)
  •  Fastighetsvärdet ökade till 16 118 mkr (15 559)
  •  Långsiktigt substansvärde (EPRA NAV) per aktie uppgick till 62,85 kr (58,39)
  •  Resultat per aktie uppgick till 5,40 kr (3,60)
  •  Byggstart av projektet Gårda Vesta, som blir Göteborgs högsta kontorsbyggnad
  •  Försäljning av kontorsfastigheten Älvsborg 178:9 i Långedrag
  •  Efter periodens utgång
    Förvärv av två fastigheter i Gårda om totalt 22 400 kvm kontor

P-G Persson, VD på Platzer, kommenterar:

Det är glädjande att få berätta om ett förvärv och ett projektavslut som präglat vårt senaste kvartal, även om avsluten skedde i början av juli:

-          Några dagar efter periodens utgång förvärvade vi två fastigheter med totalt 22 400 kvm kontorsyta i södra Gårda. De båda fastigheterna, Gårda 18:23 och Gårda 18:24, förvärvades av Vasakronan till ett underliggande fastighetsvärde om 1 068 mkr. Genom förvärvet stärker vi vår position som ledande fastighetsägare i Gårda.

-          Vårt hittills enskilt största projekt, Gamlestads torg (Gamlestaden 740:132), blir under juli färdigställt av vår entreprenadpartner Serneke. I augusti flyttar de första hyresgästerna in. Det känns roligt att konstatera att projektet blivit en framgång.

P-G Persson, VD, Platzer, tel: 0734-11 12 22
Lennart Ekelund, CFO, Platzer, tel: 0703-98 47 87

Denna information är sådan som Platzer Fastigheter Holding AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 9 juli 2018 klockan 08.00 CET.

Platzer Fastigheter Holding AB (publ) äger och utvecklar kommersiella fastigheter i Göteborgsområdet med en uthyrningsbar area om cirka 800 000 kvm till ett värde om 16 mdkr. Platzer är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap.