Platzer förvärvar Studenternas Hus

Platzer har idag träffat avtal med Göteborgs Universitet om att förvärva tomträtten Lorensberg 62:1, mera känt som Studenternas Hus. Fastigheten, som omfattar ca 4 500 kvm, har i affären åsatts ett fastighetsvärde om cirka 50 mkr och tillträds 1 juni. Göteborgs Universitet har tecknat hyresavtal avseende hela fastigheten.

Bakgrunden till affären är att Göteborgs Universitet vill skapa ett vitalt studentcentrum för Göteborgs studenter. Då universitet inte får äga fastigheter krävdes en försäljning som säkerställde en effektiv förvaltning av huset och ett tillvaratagande av dess historiska värde.

-          ”Vi ser fram emot att tillsammans med Platzer och studenternas företrädare utveckla och skapa ett flexibelt hus som kan bli en ny och fräsch mötesplats för alla studenter. Platzer har ett långsiktigt ägarperspektiv och värnar hållbara lösningar vilket vi ser som viktiga beståndsdelar i ett samarbete”, säger Jörgen Tholin, universitetsdirektör Göteborgs Universitet.

Kårhuset, som uppfördes av Göteborgs högskolas studentkår, invigdes 1932 och 1965 uppfördes en tillbyggnad. Våren 2014 gjordes en utredning som rekommenderar att det ursprungliga huset ska anpassas för de studentrelaterade behov som föreligger idag och att den del som uppfördes i mitten av 60-talet demonteras för att ge plats åt en byggnad för studentboende. Detta kommer att ge, om än ett mindre, bidrag för att bygga bort bostadsbristen för studenter och dessutom vitalisera kvarteret. Göteborgs universitet har idag c:a 37 000 studenter.

-          Vi är idag den största ägaren av kontorslokaler i staden och är därför beroende av Göteborgs framtida välmående”, säger P-G Persson, VD för Platzer Fastigheter. ”Förvärvet av Studenterna Hus ger oss möjlighet att öka Göteborgs attraktivitet för studenter. Förhoppningen är att studenterna stannar kvar i Göteborg efter sin utbildning, vilket innebär att organisationer i högre grad kan hitta rätt kompetens samt att fler företag startas. Detta gynnar näringslivet, staden och i slutändan även oss.”

Platzer är sedan tidigare huvudsponsor till A & E-programmet på Chalmers, medlemmar av CMB (Centrum för Management i Byggsektorn), deltagare i traineeprogrammet ”Framtidens Samhällsbyggare” i regi av CMB samt återkommande case-företag för ekonomistyrningskurs på Handelshögskolan.

P-G Persson, VD, tel: 0734-11 12 22
Ulrica Sjöswärd, Marknadsområdeschef, tel: 0738-03 12 09

Platzer Fastigheter Holding AB (publ) äger och utvecklar kommersiella fastigheter i Göteborgsområdet med en uthyrningsbar area om cirka 465 000 kvm till ett värde om cirka 10 mdkr. Platzer är noterat på NASDAQ OMX Stockholm, Mid Cap.

Vi ser fram emot att tillsammans med Platzer och studenternas företrädare utveckla och skapa ett flexibelt hus som kan bli en ny och fräsch mötesplats för alla studenter. Platzer har ett långsiktigt ägarperspektiv och värnar hållbara lösningar vilket vi ser som viktiga beståndsdelar i ett samarbete.
Jörgen Tholin, universitetsdirektör Göteborgs Universitet
P-G Persson, VD för Platzer Fastigheter