Platzer och NCC vill bygga gemensamt i Gårda samt göra fastighetsaffär i Mölndals innerstad

För att öka takten i sin projektutveckling har Platzer tecknat en avsiktsförklaring med NCC om en kombinationsaffär i Gårda och Mölndal. I den första delen av affären avser NCC att köpa in sig i Platzers 30-våningsprojekt i Gårda och i den andra delen avser Platzer att förvärva en fastighet från NCC i Mölndals innerstad.

Platzer Fastigheter och NCC Property Development har ingått en avsiktsförklaring gällande en kombinationsaffär i Gårda respektive Mölndal. NCC avser att köpa in sig i Platzers projekt på Drakegatan i Gårda i ett delägt bolag, med en byggrätt om ca 30 000 kvm. Projektet utvecklas tillsammans och NCC säljer därefter tillbaka sin del av den färdigutvecklade fastigheten till Platzer. Genom denna kombinationsaffär får Platzer möjlighet att förvärva NCC:s färdigutvecklade fastigheter om ca 30 000 kvm i Mölndals innerstad.

Parterna har för avsikt att skriva bindande avtal under första kvartalet 2017.

-          Vi ser fram emot att arbeta tillsammans NCC i utvecklingen av den nya skrapan i Gårda. Med denna affär ökar vi takten i projektutvecklingen, samt säkerställer vår fortsatta expansion i prioriterade områden. Mölndals innerstad har funnits på vår lista över önskade förvärv sedan en längre tid tillbaka”, säger Roger Sundbom, projektutvecklingschef på Platzer Fastigheter.

-          " En viktig ambition för NCC är att skapa hållbara och levande stadsdelar som känns attraktiva, trivsamma med en unik identitet. I utvecklingen av Mölndals innerstad har vi precis färdigställt SCAs nya kontor och Gallerian blir färdig till hösten 2018. Vi har under många år arbetat med stadsutveckling och glädjer oss att Platzer nu vill vara med på resan i att skapa Mölndals nya Vardagsrum och vi ser fram emot att tillsammans med Platzer fortsätta driva utvecklingen av Gårda", säger Johanna Hult Rentsch, regionchef NCC Property Development.

Gårda är ett expansivt utvecklingsområde med närhet både till Göteborgs centrum samt E6:an och riksväg 40 mot Landvetter. Projektet som avses ligger i direkt anslutning till befintligt höghus vid Ullevimotet. Här planeras för en kontorsbyggnad på cirka 30 våningar med potential att bli ett nytt landmärke. Totalt tillskapas cirka 30 000 kvm service- och kontorsyta i huset med ett mycket attraktivt kontorsläge. Detaljplanearbetet pågår och möjlig byggstart är i början av 2018. I området finns dessutom fler planer på höga byggnader, vilket ger en helhet som tillsammans skapar ett levande, urbant och inspirerande område.

Roger Sundbom, projektutvecklingschef, Platzer, tel: 0702-83 52 51
Ulrica Sjöswärd, Marknadsområdeschef, Platzer, tel: 0738-03 12 09
Johanna Hult Rentsch, regionchef, NCC Property Development, tel: 0709-99 24 05

Platzer Fastigheter Holding AB (publ) äger och utvecklar kommersiella fastigheter i Göteborgsområdet med en uthyrningsbar area om cirka 800 000 kvm till ett värde om 13,4 mdkr. Platzer är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap.

Roger Sundbom, projektutvecklingschef på Platzer Fastigheter.
Vi ser fram emot att tillsammans med Platzer fortsätta driva utvecklingen av Gårda
Johanna Hult Rentsch, regionchef NCC Property Development
Mölndals innerstad har funnits på vår lista över önskade förvärv sedan en längre tid tillbaka.
Roger Sundbom, projektutvecklingschef på Platzer Fastigheter.