Platzer utökar på Backaplan

Platzer har genom en bolagsaffär förvärvat fastigheten Backa 173:2 på Deltavägen 4 i Göteborg. Den uthyrningsbara ytan uppgår till knappt 6 000 kvm och största hyresgäster är Rusta och Mekonomen.

Backaplan är en av Sveriges större handelsplatser och en av fyra strategiska knutpunkter i Göteborgs pågående stadsutveckling. Arbete med hur området skall detaljplaneras pågår i samverkan mellan Göteborgs Stad och fastighetsägarna, däribland Platzer. Platzer äger sedan tidigare tre fastigheter i området.

- Platzers strategi är att växa genom förvärv och utveckling av fastigheter där det pågår stadsutveckling och förnyelse i Göteborgsområdet. Med detta förvärv fortsätter vi att stärka vår position i Backaplan, som är ett av Göteborgs mest spännande utvecklingsområden,  säger P-G Persson, VD i Platzer.

Säljare är ett privatägt fastighetsbolag och tillträde av fastigheten sker den16 maj 2014. Parterna har enats om att inte uppge köpeskillingen.

VD P-G Persson, 0734-11 12 22

CFO Lennart Ekelund, 0703-98 47 87

Denna information är sådan som Platzer Fastigheter Holding AB (publ) kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande kl 13.00 den 14/5 2014.

Platzer Fastigheter Holding AB (publ) äger och förvaltar kommersiella fastigheter i Göteborgsområdet med en uthyrningsbar area om cirka 375 000 kvm till ett värde om cirka 7 mdkr. Platzer är noterat på NASDAQ OMX Stockholm, Mid Cap.