Idag inleds teckningstiden – nyemission i Plejd AB inför planerad notering på AktieTorget

Idag inleds teckningstiden i Plejd AB:s noteringsemission av högst 2 050 000 aktier. Vid fulltecknad emission tillförs Plejd 13 017 500 kronor, före emissionskostnader. Plejd har erhållit teckningsförbindelser avseende teckning av aktier för 8,9 miljoner kronor, motsvarande cirka 68 procent av emissionsbeloppet.

Bakgrund och motiv till emissionen
Plejd är ett svenskt teknikbolag som utvecklar produkter och tjänster för smart belysning och hemautomation. Bolaget vill vitalisera belysningsmarknaden genom att ligga i framkant i den teknikutveckling som populärt brukar kallas för Internet of Things.

Bolagets ursprung är från marknaden för superyachter där Plejd har utvecklat ett styrsystem för media och komfortsystem som bl.a. används på en världens största yachter, M/Y Pelorus. Med hjälp av den samlade erfarenhet som Plejd erhållit från superyachtmarknaden har Bolaget nu utvecklat en produktserie inom smart belysning och som riktar sig till en bred konsumentmarknad. Produktserien består av bl.a. dimmers, LED-drivare och controllers för tredjepartsprodukter. Dessa produkter kompletteras med en molninfrastruktur och en mobilapp som tillsammans utgör en användarvänlig lösning för styrning av belysning. Plejds system innebär även flera fördelar för elektriker jämfört med traditionella elkomponenter, såsom ökad flexibilitet vid besvärliga installationsförhållanden men även en förenklad installation genom installationsverktyg i en mobilapp.

Plejd står nu inför en marknadslansering av den nya produktserien vilket förväntas ske under våren 2016. Just nu befinner sig Bolaget i en CE-märkningsfas av den första produkten i serien som ska lanseras. Bolaget befinner sig i långt framskridna samtal med en ledande elgrossist om att ta in produktserien i sortimentet.

Plejds ambition är att i framtiden licensiera ut en färdigpaketerad modul som innehåller Plejds teknik till andra intressenter av smart belysning. En sådan intressent som bedöms vara särskilt intressant är globala armaturtillverkare. En licensaffär av Bolagets teknik bedöms av styrelsen ha en god potential till en globalt skalbar tillväxt.

Plejd genomför nu en publik spridningsemission på cirka 13 miljoner kronor, som syftar till att marknadslansera den nya produktserien och etablera en marknadsledande position i först Sverige och därefter övriga nordiska länder och Tyskland. Bolaget har erhållit teckningsförbindelser på cirka 8,9 miljoner kronor vilket motsvarar cirka 68 procent av emissionen. Bolaget värderas i emissionen till cirka 22,3 miljoner kronor pre-money. Plejd har godkänts för notering på AktieTorget förutsatt att spridningskravet på 200 aktieägare är uppfyllt (minimigränsen på 60 procent av emissionen är redan uppfyllt genom teckningsförbindelser).

- Plejd befinner sig i en mycket spännande fas i Bolagets utveckling i och med den stundande marknadslanseringen av vår nya produktserie. Vi har upplevt ett positivt förhandsintresse i form av ett hundratal intresseanmälningar i samband med mässor, och även mail och telefonsamtal från framförallt elektriker, grossister och tillverkare av armaturer. Vi ser att det som populärt kallas för Internet of Things i form av det uppkopplade hemmet kommer alltmer, inte minst drivet av en mer tekniskt mogen befolkning och lägre kostnader för bandbredd, mikroprocessorer och kommunikationschip. Vår tro är att det smarta hemmet, som det länge talats om, nu äntligen börjar bli verklighet. Vår ambition är att etablera en stark position inom område.

Filmade presentationer
Aktiespararna har publicerat en film från presentation som nås på följande länk: http://aktiespararna.fnf.nu/player/#/91/747.

Finwire TV har gjort ett s.k. HemmaHos-reportage om Plejd som kan nås på följande länk: https://youtu.be/NSU5d0USDMg. Dessutom finns en längre intervju med VD Babak Esfahani på följande länk: https://www.youtube.com/watch?v=dD6FozTqZx8

Plejd har gjort en kort produktfilm som övergripande visar hur Bolagets produkter fungerar: https://youtu.be/Sz5bltypj_0

Fler tillfällen att träffa Plejd
Plejd planerar att presentera sin verksamhet vid ytterligare tillfällen hos Aktiespararna. Dessa tillfällen är kostnadsfria för besökare, men föranmälan krävs i de flesta fall. För närvarande är följande tillfällen inplanerade:

24 feb | Jönköping
Plats och tid: Grand Hotel, Hovrättstorget, kl. 18.30

Arrangör: Aktiespararna Jönköping

Anmälan: Via webformulär på http://www.aktiespararna.se/sajt/kontakt/lokalavdelningar/lok/aktiespararna/Jonkoping/Lokala-aktiviteter/aktietraff/

8 mars | Stockholm
Plats och tid: Operaterassen, Karl XII:s torg, kl. 13.45

Arrangör: Aktiespararna

Anmälan: Via webformulär på http://www.aktiespararna.se/aktiviteter/Evenemang-2016/AktiedagenStockholm/

Plejd är ett innovativt svenskt teknikbolag som utvecklar produkter och tjänster för smart belysning och hemautomation. Bolaget vill vitalisera belysningsmarknaden genom att ligga i framkant i den teknikutveckling som populärt brukar kallas för Internet of Things. Under våren 2016 lanserar Plejd en ny produktserie inom smart belysning som ger elektriker och konsumenter en väsentligt bättre flexibilitet och användarupplevelse än dagens traditionella produkter.