film2home lanserar en helt ny dynamisk prismodell för VOD!

Intresset för illegal streaming ökar kraftigt. Tjänster poppar upp som svampar i marken och konsumenterna är idag osäkra på vad som är legalt och inte. Den fysiska hyrfilmsmarknaden har dalat och att kopiera precis samma prisstrategi och affärsmodell på den digitala motsvarigheten, T-VOD, har inte lockat användarna. Men nu händer det saker på marknaden!

Många konsumenter vill konsumera film legalt till bra kvalitet och betalar gärna för detta, dock är det viktigt att det man betalar står i relation till vad man faktiskt tycker att en digital stream bör vara värd. En äldre, lågbudget- film som inte är så populär eller som också finns på prenumerationstjänster där man betalar t.ex. 79 kr för obegränsat antal filmer men där de nyare inte finns, kan inte prissättas på samma sätt som en helt ny högbudgetfilm. Men en digital högbudgetfilm skall också den matcha marknadens köpvilja, och när filmen dessutom legat ute på piratsajter sedan månader tillbaka blir detta ännu tydligare.

Nu skakar film2home om branschen genom att lansera ett helt nytt sätt att prissätta Video on Demand filmer, en dynamisk prissättning som styrs av efterfrågan. Priserna kommer att uppdateras kontinuerligt och filmer som har en lägre efterfrågan kommer att sänkas till ett lägre pris. Konsumenter förväntar sig direkt tillgång till film digitalt, till rätt pris och här halkar filmbranschen efter. Eftersom många legala sajter inte kan eller har råd att uppfylla dessa krav väljer många konsumenter istället att streama eller ladda ner via tjänster som inte är legala.

– Vi väljer en dynamisk prismodell av strategiska skäl trots att vi inte går med vinst på de billiga filmerna (kostnaden för streaming och royalty överstiger intäkterna vi får för filmerna) men vi vill att filmbranschen skall överleva, att nya filmer skall fortsätta att skapas, att man fortsatt, på laglig väg, skall kunna konsumera lika mycket bra (och ny) film som man tidigare har gjort. Vi vill skapa ett alternativ till piracy där det inte känns som att man bränner hål i plånboken om man bara vill strökolla en ”vanlig” film, men där man självklart förstår värdet på en ny storproduktion.Vi vågar sticka ut och gå emot strömmen och ge användaren möjlighet att konsumera bra film till hög kvalitet och till rätt pris. I vår dynamiska prismodell är det användarna som styr. En ny populär film i HD kommer att ha ett maxpris på 49 kr men kan även komma att kosta så lite som 3 kr beroende på efterfrågan, säger Ulrika Lindwall, VD på film2home.

Graf; Intresset för illegal streaming ökar kraftigt. Källa Google Trends. Grön linje visar piratsajt inom digital nedladdning, övriga linjer visar olika piratsajter inom digital streaming.

Taggar:

Om oss

Hos film2home ser du alltid de senaste filmerna först! film2home är Nordens ledande tjänst för att köpa eller hyra film i butik och på nätet. I 800 svenska butiker och på film2home.se, kan du välja bland tusentals filmer, direkt över internet eller på DVD och Blu-Ray. Utöver webbtjänsten film2home.se och i butiker runt om i Sverige, erbjuder film2home även film via mobil, SmartTV och IPTV.film2home strävar efter att alltid erbjuda de senaste premiärerna, en bättre tillgänglighet och en högkvalitativ filmupplevelse. film2home finns i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Vi erbjuder film från de globala filmjättarna samt från en mängd mindre filmbolag i och utanför Norden. Hyr en film idag!