• Plotagon/

Svenska startupbolaget Plotagon till Silicon Valley – The World Cup Tech Challenge 2014

Pressmeddelande 15 maj 2014

Plotagon har blivit nominerat som en av finalisterna i den prestigefyllda startuptävlingen Launch: Silicon Valley 2014 The World Cup Tech Challenge. På tävlingsdagen den 20 maj kommer Plotagon att presentera sin nya app som på några sekunder omvandlar text till 3D-animerad film. Juryn består av några av Silicon Valleys främsta investerare.

Plotagon utvecklar ett socialt underhållningsverktyg som på några sekunder omvandlar text till 3D- animerad film.

– Plotagon är en app för den sociala generationen. Vi är övertygande om att alla har historier att berätta och att de historierna förtjänar att delas. Vi vill göra det möjligt för människor att uttrycka sig på ett nytt sätt, samtidigt som de uppmuntras att vara kreativa. Plotagon kombinerar det bästa av två världar; storytelling och rörlig bild, säger Jonathan Hise Kaldma, chefsdesigner på Plotagon.

Plotagon har tidigare blivit uppmärksammat av flera av USA:s mest inflytelserika tidskrifter och teknik- och designbloggar som till exempel Fast Company, TechCrunch och Gizmodo. Fast Company utnämnde Plotagons verktyg till en av världens 21 bäst designande appar 2013. Nu har också Silicon Valley fått upp ögonen för det svenska startupbolaget.

200 startupbolag från olika delar av världen har skickat in bidrag till tävlingen Launch: Silicon Valley 2014 The World Cup Tech Challenge. Av dessa har 30 finalister utsetts i fem olika kategorier: Digital Media, HealthTech, NextGen Technology, EdTech och Enterprise Software. Den 20 maj 2014 är Plotagon på plats och presenterar sin version för iPad, PC och Mac i kategorin Digital Media.

– Tekniken bakom är avancerad men det är inget man märker av. Vi har jobbat hårt för att att vem som helst som kan läsa och skriva, enkelt ska kunna skapa sin egen animerade film med bara några knapptryck, berättar Jonathan Hise Kaldma.

För att se en film om Plotagon för iPad: https://vimeo.com/94196911

På röstningssidan Launch: Silicon Valley 2014 går det att rösta och läsa mer om de tävlande bidragen: http://www.launchsiliconvalley.org/digitalmedia/

För mer information och bilder, kontakta:
Hedvig Blext, Marknadschef på Plotagon
E-post: hedvig@plotagon.com

Om Plotagon
Plotagon är ett svenskt startupbolag med huvudkontor i centrala Stockholm. Plotagon utvecklar en applikation som baserat på text skriven i realtid skapar 3D-animerad film. Plotagon består av ett dedikerat team programmerare, animatörer, designers och storytellers. Företaget grundades 2011. Läs mer på https://plotagon.com/new-plotagon

Taggar: