PolarCool etablerar samarbete med FysioCenter Avenyn i Göteborg

PolarCool AB (publ) och FysioCenter Avenyn i Göteborg inleder samarbete för kylbehandling av patienter som upplever besvär till följd av tidigare hjärnskakningar eller upprepat våld mot huvudet i samband med idrottsutövande.

FysioCenter Avenyn med verksamhet i centrala Göteborg erbjuder idag behandlingar inom naprapati, personlig träning och kostrådgivning. Med samarbetet kommer man nu att kunna erbjuda ny behandlingsmetod vid rehabilitering av kortsiktiga och långsiktiga besvär efter hjärnskakningar eller upprepade slag mot huvud.

Hjärnskakningar, främst inom idrottsvärlden är ett växande problem. En hjärnskakning kan ge omedelbara symptom som exempelvis yrsel, huvudvärk, minnesförlust och illamående. I många fall är symptomen långvariga och på sikt kan en andel av dessa fall leda till kroniska besvär. Kylning av hjärnan har visat sig minska de negativa konsekvenserna som uppkommer vid hjärnskakningar. PolarCool har utvecklat produkten PolarCap® System som kyler ned hals och huvud i syfte att få ner hjärnans temperatur.

FysioCenter Avenyn kommer, tillsammans med patienterna att testa och utvärdera PolarCap®System. Behandlingarna som avses erbjudas över en period kommer ligga till grund för utvärdering av hur kylbehandling påverkar individernas livskvalitet. FysioCenters och PolarCools mål är att etablera kylbehandling som ett normalt inslag i rehabiliteringsprocessen efter hjärnskakning eller upprepat våld mot huvudet.

PolarCool kommer att tillhandahålla ett PolarCap®System, kringutrustning, utbildning och support. Under en inledande period kommer behandlingen att subventioneras för att förenkla tillgängligheten för potentiella patienter.

Patienter kommer att kunna boka behandling direkt hos FysioCenter Avenyn via ordinarie bokningssystem.

Iman Ziai – VD
+46 - 733 -99 23 17
E-post: iman.ziai@polarcap.com

PolarCool AB (publ) är ett medicinteknikföretag som utvecklar, marknadsför och säljer produkter inom idrottsmedicin. Bolaget fokuserar på behandling av hjärnskakning och upprepade huvudkollisioner. PolarCool AB (publ) har sitt säte i Lund. Första handelsdag på Spotlight Stock Market är planerad till 14 november. www.polarcap.com