Polisförbundet: Nytt avtal ger förutsättningar för bättre polislöner

Det blev ett avtal istället för konflikt. Idag har Polisförbundet tillsammans med övriga statliga arbetstagarorganisationer inom OFR/S,P,O tecknat ett nytt kollektivavtal med Arbetsgivarverket. Avtalet är ettårigt och innebär bland annat ett större inflytande över lönerna regionalt.

- Nu har vi förbättrat våra möjligheter att förhandla fram bra polislöner. Det är en framgång. Tidigare kunde vi påverka på ett ställe i Polismyndigheten, nämligen nationellt. Nu kan vi även påverka i alla regioner. Det gör att vi kan förhandla rättvisare löner närmare medlemmarna, säger Lena Nitz, Polisförbundets ordförande

Om vi inte skulle komma överens med arbetsgivaren om lönerna i kommande löneförhandlingar är arbetsgivaren bunden att följa de beslut som fattas av en opartisk lönenämnd. Avtalet innebär också att de regioner som är eniga inte behöver vänta på att alla andra ska bli klara. Nästa steg är att med denna framgång i ryggen gå vidare till de förhandlingar där själva lönerna i kronor och ören ska förhandlas.

- Vi kommer inte att backa från att polisyrket måste värderas högre. Det nya avtalet sätter ramarna för att få till högre löner för poliserna. Det ger ytterligare en pusselbit, vid sidan av vår överenskommelse med Polismyndigheten om att satsa på polisernas löner, säger Niklas Simson, Polisförbundets förhandlingschef.

Lena Nitz ser medlemmarnas stora engagemang som en avgörande del i framgången.

– Vi har haft ett enormt stöd från medlemmarna och opinionen i ryggen. Om ett år är det öppen avtalsrörelse igen. Har arbetsgivaren inte levererat i lönefrågan tills dess, kommer vi att sätta ännu större press. Det är upp till bevis nu. Genom det här årets konfliktförberedelser har vi ett väloljat maskineri till förfogande om vi skulle behöva, säger Lena Nitz.

Läs mer om avtalet på www.polisforbundet.se

Gabriel Wernstedt, pressansvarig, 08 676 97 20

Polisförbundet är ett fackförbund som organiserar de flesta yrkesverksamma poliser i Sverige. Vi har ca 20 500 aktiva medlemmar vilket inkluderar studerande vid polisutbildningarna. Dessutom har pensionerade poliser möjlighet att vara medlemmar i Polisförbundet. Cirka 1 300 förtroendevalda och 30 anställda arbetar med att skapa goda arbetsvillkor för medlemmarna genom medlemsservice, förhandlingar och påverkan av beslutsfattare på olika nivåer.