Pressmeddelande: Polislöner höjs till lägst 24 500 kr

Polisförbundet och Rikspolisstyrelsen har idag skrivit på ett löneavtal där en nyexaminerad polis och andra poliser som idag tjänar under 24 100 kommer att tjäna 24 500 från den 1 oktober 2014.  Det innebär en löneökning för de lägst avlönade med ca 15 procent.

– Det är en stor facklig seger! Vi har lyckats uppnå en ny strukturell lägsta lönenivå för svensk polis och vi kommer under avtalsperioden att uppnå vårt kampanjmål 25 000 från start, säger Polisförbundets ordförande Lena Nitz.

Under våren och sommaren har polisernas kamp för högre ingångslöner blivit allt mer av en nationell angelägenhet. Poliser har berättat om sin vardag som polis i media och lyft sina lönekrav på gator och torg runt om i hela landet. Media har beskrivit en poliskår i uppror.
– Det har varit en lång och besvärlig resa, men till slut nådde vi fram. Medlemmarna i Polisförbundet har med ett helhjärtat och brinnande engagemang gjort detta möjligt, säger Lena Nitz, Polisförbundets ordförande.

Uppgörelsen kommer bara några dagar innan Polisförbundets planerade manifestation för rimliga polislöner i Kungsträdgården den 24 augusti. Manifestationen genomförs som planerat, även om förutsättningarna ändrats något.

– Nu ses vi i Kungsträdgården för att fira våra framgångar, manifestera vår fackliga styrka och för att blicka framåt. Många medlemmar har med rätta varit besvikna över arbetsgivarens och styrande politikers låga värdering av deras kompetens. Nu tar vi ett viktigt första steg i att uppvärdera polisyrket. Det här är den låglönesatsning som svensk polis så väl behöver. Den kommer att vara grundbulten i en stabil löneutveckling för alla poliser. Men vi stannar inte där. Nu tar vi sats för nya utmaningar, säger Lena Nitz.

Polisförbundets mål för kampanjen ”25 000 kronor från start” uppnås i två etapper under avtalsperioden:

-          1 oktober 2014 höjs de lägsta lönerna från 21 300 kronor till 24 500 kronor

-          1 oktober 2015 sker nästa lönerevision, som förhandlas i vanlig ordning. Utrymmet för löneökningar vid dessa förhandlingar är satt till som lägst 2,5 procent för kollektivet (stupstocksvärde).

Inbjudan till pressträff i samband med manifestationen på söndag

Manifestationen den 24 augusti pågår kl. 14-16 i Kungsträdgården och går även att följa live på polisforbundet.se. Efter manifestationen finns möjlighet att ställa frågor till förbundsordförande Lena Nitz och förhandlingschef Björn Kellerth. Ta med presskort för att bli insläppt till scenområdet. Välkommen!

Tid: Söndagen den 24 augusti, klockan 16.00
Plats: Kungsträdgården, bakom scenen, Stockholm.

För mer information, välkommen att kontakta:

Emma Nilsson
Pressansvarig och t.f. kommunikationschef