Adidas lanserar Polygiene i sin TERREX CC Voyager sko – genombrott för Polygiene

Polygiene Stays Fresh Technology lanseras i Adidas TERREX CC Voyager. Detta är ett genombrott för Polygiene inom Adidas skor och för Polygienes satsning inom hela segmentet Footwear.

Adidas har i samarbete med Polygiene gjort en omfattande teststudie med positivt resultat vilket innebär att Polygiene nu introduceras i modellen Adidas TERREX CC Voyager med säljstart 1 februari 2018. Initialt är det en mindre volym som lanseras.

Detta är ett genombrott för Polygienes strategiska satsning inom skosegmentet. Ett gediget arbete pågår nu med att fortsätta Polygienes expansion inom skosegmentet för att understödja Bolagets finansiella målsättning om en nettoomsättning på mer än 400 miljoner kronor och en EBIT-marginal överstigande 20 procent senast år 2022.

Vår strategiska plan bygger på att vi bryter genom i segmentet Footwear och lanseringen med Adidas TERREX är ett viktigt steg i rätt riktning. Min förhoppning är att detta leder till fler och större samarbeten med Adidas samtidigt som det öppnar upp dörren till fler varumärken inom skobranschen. Jag är övertygad om att det vi ser idag bara är början på en mycket spännande resa för Polygiene framöver”, säger VD Ulrika Björk.

Adidas sålde 2016 ca 360 miljoner par skor globalt och är näst störst i världen inom sportskor. Totalt såldes det uppskattningsvis över 1,7 miljarder par sportskor i världen 2016. En extern marknadsundersökning från 2017, som gjorts på uppdrag av Polygiene, indikerar att den globala adresserbara marknaden för odörkontroll i alla typer av skor uppgår till ca 450 miljoner par skor per år på lång sikt. Polygienes ambition är att bli marknadsledande inom detta segment.

Polygiene kommer även publicera ett pressmeddelande som är riktat mot branschen. Texten kommer finnas tillgänglig på http://polygiene.com/news/

Denna information är sådan information som Polygiene AB (publ.) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 31 januari 2018 kl 08.00 CET.

För mer information, vänligen besök www.ir.polygiene.com eller kontakta:
Bolagets IR på e-post: ir@polygiene.com
Ulrika Björk, VD, Polygiene. Mobil: + 46 (0)70 921 12 75, e-post: ubj@polygiene.com

Polygiene är världsledande leverantör av luktkontroll och Stays Fresh-lösningar för kläder, sportutrustning, mode och andra material med målet att användare ska känna sig fräscha. Företagets skandinaviska ursprung borgar för kvaliteten och det miljömässigt hållbara i dess produkter och tjänster. Över 100 internationella premiumvarumärken har valt att använda Polygiene Stays Fresh Technology i sina produkter. Bolaget grundades 2006 och är listat på Nasdaq First North i Stockholm. Erik Penser Bank AB är bolagets Certified Advisor.