Penser Access: Polygiene - En gnutta silver är guld värd

Polygiene är ett svenskt odörbehandlingsföretag vars affärsidé är att sälja ett additiv som hämmar bakterietillväxten och därmed eliminerar svettlukten hos t.ex. textiler. Bolaget innehar idag en bred kundportfölj med samarbeten över 140 premiumvarumärken med namn som adidas, 2XU, Intersport, Converse, Patagonia m.fl. Bolaget har idag en unik affärsmodell och gynnas av en rad olika marknadstrender så som ökad hälso- och miljömedvetenhet. Polygiene justerade upp sina finansiella mål under 2017 och siktar på att nå en försäljning på över SEKm 400 med minst 20% EBIT-marginal år 2022. På våra estimat handlas bolaget på P/E 12x baserat på 2020 års estimat, vilket vi anser attraktivt givet den höga tillväxttakten som väntas. Vi bedömer att potentialen i aktien är hög, men till en hög risk.

Läs den fullständiga analysen: https://epaccess.penser.se/analys/en-gnutta-silver-ar-guld-vard/

Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på www.penser.se

Om oss

Polygiene är med den egenutvecklade behandlingen Odor Control Technology en världsledande leverantör av luktkontroll och Stay Fresh-lösningar för kläder, utrustning och andra material. Vårt skandinaviska ursprung borgar för kvaliteten och det miljömässigt hållbara i våra produkter och tjänster. Ett hundratal välkända internationella varumärken som Patagonia, Adidas, Salomon, Peak Performance, Berghaus, Dcore och La Sportiva har valt Polygiene. Polygiene grundades i januari 2006 genom en avknoppning från Perstorp och är baserat i Malmö.