Penser Access: Polygiene - Svettig start på året med en stark återhämtning

Polygiene redovisar en nettoomsättning på SEKm 15,5 (15,5) för det första kvartalet där det sena kinesiska nyåret har påverkat försäljningen negativt. Med bolagets fortsatt goda kostnadskontroll överraskade dock bolaget på EBIT-nivå med ett rörelseresultat på SEKm -2,0 (-3,1) samt ett positivt kassaflöde på SEKm 2,7 (0,7). Bolaget kvarstår vid sitt tidigare uttalande om att nå ett positivt resultat för 2018 ”med ännu starkare tillväxt”, där tillväxten uppgick till drygt 20% 2017. Vi kvarstår vid bedömningen att försäljningen tar fart främst under andra halvåret 2018 och framåt. Därmed värderas Polygiene på P/E 9x eller EV/EBIT på 7x på 2020 års estimat. Vi ser en fortsatt hög potential i aktien, men till en hög risk.

Läs den fullständiga analysen: https://epaccess.penser.se/analys/svettig-start-pa-aret-med-en-stark-aterhamtning/

Detta är ett pressmeddelande från Erik Penser Bank. Läs mer på www.penser.se

Om oss

Polygiene är med den egenutvecklade behandlingen Odor Control Technology en världsledande leverantör av luktkontroll och Stay Fresh-lösningar för kläder, utrustning och andra material. Vårt skandinaviska ursprung borgar för kvaliteten och det miljömässigt hållbara i våra produkter och tjänster. Ett hundratal välkända internationella varumärken som Patagonia, Adidas, Salomon, Peak Performance, Berghaus, Dcore och La Sportiva har valt Polygiene. Polygiene grundades i januari 2006 genom en avknoppning från Perstorp och är baserat i Malmö.