Polygiene AB (publ.) bokslutskommuniké 1 januari–31 december 2016

En stark avslutning på året visar att vår tillväxtresa fortsätter med full kraft.

Finansiell utveckling i korthet

Nyckeltal okt-dec 2016  okt-dec 2015  Helår 2016 Helår 2015
Nettoomsättning, Mkr 20,2 15,0 61,6 51,5
Rörelseresultat EBIT, Mkr 0,6 1,2 –3,4 5,6
Resultat efter skatt, Mkr 0,9 4,8 –3,2 9,2
Resultatmarginal EBIT, % 3,2 8,0 –5,5 10,9
Resultatmarginal efter skatt, % 4,4 31,8 –5,1 17,8
Resultat per aktie, kr 0,04 0,29 –0,16 0,55
Kassaflöde, Mkr –6,0 22,2 –7,5 21,5

Nettoomsättningen för fjärde kvartalet ökade jämfört med motsvarande kvartal föregående år med 35 procent (29 procent rensat för valutaeffekter).

För helåret ökade nettoomsättningen med 20 procent i svenska kronor (18 procent rensat för valutaeffekter).

Resultatet för kvartalet har påverkats av planenligt ökade marknadssatsningar och resursförstärkningar samt kostnader relaterade till listningen på Nasdaq First North. Kostnaderna för PR- och marknadsaktiviteter under fjärde kvartalet ökade med 2,4 Mkr jämfört med motsvarande period föregående år. För helåret ökade dessa kostnader med 8,0 Mkr.

Viktiga händelser under kvartalet (oktober–december)

Polygiene stärker sin ställning inom arbetskläder genom nytt partnerskap med Belgiska Posten
Polygiene har tecknat ett nytt partneravtal med Belgian Post Group, bpost, som börjar tillhandahålla luktfria arbetskläder till sina medarbetare. Polygienes odörbehandling ska få medarbetare på bpost att känna sig fräscha och trygga under hela arbetspasset i sina arbetskläder. De första Polygiene-behandlade luktfria pikéskjortorna till bpost planeras att levereras från tillverkarna vid årsskiftet.

Bpost är Belgiens ledande leverantör av post- och logistiktjänster till, från och inom Belgien. Polygienes partnerskap med bpost flyttar ytterligare fram Polygienes position på marknaden för arbetskläder.

Polygiene och 2XU i samarbete kring luktfria kompressionskläder för elitidrottare och motionärer
Polygiene och det globala sportvarumärket 2XU (two times you) har ingått ett samarbete avseende Polygienebehandling av de kompressionskläder som lanseras i 2XUs kommande kollektioner under 2017. De kläder som görs i kompressionsmaterial är exempelvis kompressionstajts, -t-shirts, -shorts, -strumpor och -ärmar.

Alla lag i The National Basketball Association (NBA) köper och använder kompressionskläder från 2XU för att höja sin prestation. Det verksamma materialet PWX producerar ett medicinskt, graderat tryck som ger ökad blodcirkulation, mindre muskelvibration, ökad uthållighet, snabbare återhämtning och förebyggande av skador. Polygienes luktkontroll gör att plagget håller sig fräscht längre och behöver därför inte tvättas så ofta. Det ökar kraftigt plaggets livslängd och kompressionseffekten håller längre.

2XU är känt världen över för sin höga kvalitet och används av svenska idrottare som elitlöparen Mustafa ”Musse” Mohamed samt triatleter såsom Annie Thorén och Gabriel Sandör. Kollektionen kommer ut på den svenska marknaden under andra delen av 2017.

Haymo Strubel blir ny Europachef för Polygiene
Polygiene AB har utsett Haymo Strubel till ny Europachef. Från kontoret i München kommer Haymo leda Polygienes kommersiella aktiviteter i Europa.

Haymo kommer närmast från en chefsroll på Sympatex Technologies GmbH och divisionen för funktionella plagg, där han ansvarade för att utveckla varumärket och att leda den internationella affärsverksamheten inom funktionella textilier för mode-, sport- och fritidsbranschen. Innan dess arbetade han som kundansvarig på YKK Group, världens största tillverkare av högteknologiska dragkedjor, där han ansvarade för uppbyggnad och utveckling av kunderna på den europeiska marknaden.

Ny teknisk direktör tillsätts på Polygiene
Polygiene har anställt Paul Middleton som teknisk direktör för textilapplikationer. Paul kommer att arbeta nära företagets varumärkespartners och ansvara för att säkerställa att Polygienes luktkontroll-teknologi appliceras korrekt på partnervarumärkens tyger och därigenom öka slutkonsumentens upplevda värde av partnerprodukter som är behandlade.

Paul kommer närmast från en tjänst som utvecklingschef på Courtaulds, Storbritanniens största tillverkare och återförsäljare av strumpor. I mer än tio år var Paul engagerad i att utveckla nya garner, mönsterkonstruktion, processledning, speciella tillämpningar på produkter som exempelvis antibakteriell odörkontroll och nya efterbehandlingsmetoder. Paul har även arbetat som färgerichef och teknisk chef inom textilindustrin.

Viktiga händelser efter periodens slut

Polygiene och RYU Apparel i partnerskap för odörfria kläderför urbana idrottsutövare

RYU (Respect Your Universe) är ett urbant sportklädesmärke med bas i Vancouver, Kanada som utvecklar, marknadsför och distribuerar kläder, väskor och accessoarer inom träning, fitness och prestation. RYU har nu valt att inkludera Polygiene i deras nya Vapor kollektion för män och kvinnor. Kläderna är Polygiene-behandlade och ger kunderna nyttan av odörkontroll samt bidrar till en bättre miljö genom Wear More. Wash Less®.

Denna information är sådan information som Polygiene AB (publ.) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom nedanståendes kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 februari 2017 kl. 08.00 CET.

Läs den kompletta rapporten i bifogad PDF. För frågor kring rapporten, kontakta:
Christian von Uthmann, CEO
Mobil: + 46 (0)70 319 77 21, e-mail: cvu@polygiene.com

Jan Bertilsson, CFO
Mobil: +46 (0) 72 558 26 69, e-mail: jb@polygiene.com

Polygiene är världsledande leverantör av luktkontroll och Stay Fresh-lösningar för kläder, sportutrustning, mode och andra material med målet att användare ska känna sig fräscha. Företagets skandinaviska ursprung borgar för kvaliteten och det miljömässigt hållbara i dess produkter och tjänster. Ett hundratal internationella premiumvarumärken har valt att använda Polygiene Odor Control Technology i sina produkter. Bolaget grundades 2006 och är listat på Nasdaq First North i Stockholm. Remium Nordic AB är bolagets Certified Adviser.