Polygiene sluter exklusivt distributionsavtal med svenska materialteknikbolaget Prebona

Polygiene, global ledare inom luktkontroll för textilier, har tecknat ett exklusivt distributionsavtal med det svenska materialteknikbolaget Prebona. Avtalet sträcker sig över en initial period om tre år och ger Polygiene tillgång till Prebonas patenterade OdorControl-teknologi.

”För Polygiene är det av strategisk vikt att kunna erbjuda olika typer av teknologier inom luktkontroll. Genom samarbetet med Prebona breddar vi vår produktportfölj och kan presentera ett starkare kunderbjudande till både nya och befintliga kunder” kommenterar Ulrika Björk, VD Polygiene AB. ”Vi har utvärderat Prebonas produkter under en längre tid och vi är mycket glada att de nu har valt Polygiene som samarbetspartner. Vi ser fram emot att påbörja lanseringen av den nya produkten redan under hösten” avslutar Ulrika Björk.

"Avtalet innebär att Prebona OdorControl får en stark position på den globala textilmarknaden genom Polygienes relation med ledande brands. Samtidigt får vi i Polygiene en mycket kompetent och innovativ partner inom ett segment som jag bedömer har stor potential för Prebonas produkter" säger Orvar Otterstedt, VD Prebona AB.

Prebonas teknologi kapslar in och bryter ner lukten som uppstår av bakterierna på ett plagg. Polygiene har hittills fokuserat på att förhindra att lukt uppstår genom att stoppa bakterietillväxten på tyget. Båda teknologierna kompletterar varandra och ger Polygiene ett breddat produkterbjudande för en utökad marknadsbearbetning.

Denna information är sådan information som Polygiene AB (publ.) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 3 juli 2018 kl 13.00 CET.

Bolagets IR på e-post: ir@polygiene.com
Ulrika Björk, VD, Mobil: +46 (0) 70 921 12 75, e-post: ubj@polygiene.com

Polygiene är världsledande leverantör av luktkontroll och Stays Fresh-lösningar för kläder, sportutrustning, mode och andra material med målet att användare ska känna sig fräscha. Företagets skandinaviska ursprung borgar för kvaliteten och det miljömässigt hållbara i dess produkter och tjänster. Över 140 internationella premiumvarumärken har valt att använda Polygiene Stays Fresh Technology i sina produkter. Bolaget grundades 2006 och är listat på Nasdaq First North i Stockholm. Erik Penser Bank AB är bolagets Certified Advisor.

Om Prebona
Prebona AB (publ) är ett materialteknikbolag som utvecklar, marknadsför och säljer funktionella, miljövänliga och kostnadseffektiva material och ytbeläggningar inom affärsområdena Nanocoatings, Agriculture och Prebona HealthCare AB. Prebonas vision är att bli en ledande leverantör av funktionella ytbeläggningar och substanser. Prebona AB (publ) (PREBON) är listat på AktieTorget. För mer information se www.prebona.com