Grönt ljus för Porsche Diesel

Styrelsen i Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG, Stuttgart, har gett grönt ljus för en Porsche med dieselmotor. Det är Porsches sportiga fyrhjulsdrivna SUV Cayenne som från och med februari 2009 får ett utökat program med en dieseldriven modell. Beslutet är ett svar på ändrade regler i flera europeiska länder som innebär skattelättnader för dieseldrivna bilar.

Dessutom öppnar Porsches ägarandel i Volkswagen Group, världens största producent av personbilar med moderna dieselmotorer, nya möjligheter att använda dieselteknologi.

Porsche kommer att förse Cayenne med en 3-liters V6 Turbodiesel på 240 hk (176 kW) från Audi AG, ett dotterbolag inom Volkswagen Group. Förbrukningen vid blandad körning är 9,3 liter per 100 km med ett koldioxidutsläpp på 244 g/km. Snabbt svar på gas och ett högt vridmoment ger prestanda man förväntar sig av en sportig SUV som Cayenne. Det höga maximala vridmomentet, 550 Nm, matchar det sportiga chassiet och ger bilen de kontrollerade köregenskaper som är typiska för Porsche.

Till att börja med kommer nya Cayenne med dieselmotor att erbjudas kunder i Europa, men förberedelser är redan i gång för att introducera den även i andra länder.

Porsches ledning är övertygad om att framgången för Cayenne, kompletterad med en bränslesnål V6 turbodiesel, ska hålla i sig. Under det senaste räkenskapsåret 2007/08 såldes 45 478 Cayenne (som nu består av fem olika modeller), det bästa resultatet någonsin.

Med introduktionen av Cayenne Diesel fortsätter Porsche sitt åtagande att minska bränsleförbrukningen. Redan våren 2007 utrustades den nya generationen av Cayenne med direktinsprutade bensinmotorer som förbrukar upp till 15 procent mindre bränsle vid normala körförhållanden.

Sedan sommaren 2008 är även den senaste generationen Porsche 911 försedd med direktinsprutade bensinmotorer. Porsche arbetar också med ytterligare en version av Cayenne som kommer med hybriddrift och en förbrukning av mindre än nio liter per 100 km. Den beräknas komma på marknaden inom ett par år.

Nya Cayenne med dieselmotor, och standardutrustad med Tiptronic-S automatlåda, kommer att finnas hos återförsäljarna från och med februari 2009.