Nya Cayenne - framgångssagan fortsätter

Nya Porsche Cayenne har fått skarpare linjer, den har blivit mer effektiv och mer välutrustad. Som sportbilen i SUV-segmentet erbjuder den med sina fem sittplatser mycket utrymme per körglädje. Alla motorer i nya Cayenne ger bättre prestanda och samtidigt bättre bränsleekonomi än föregångarens. Ny är den 3.6-liter stora V6:an med biturbo i Cayenne S, helt utvecklad av Porsche.

Den nya generationen Cayenne kommer i fem versioner: Cayenne S, Cayenne Turbo, Cayenne Diesel, Cayenne Diesel S och för första gången Cayenne S E-Hybrid som är SUV-klassens första plug-in hybrid. Den modellen, tillsammans med Panamera S E- Hybrid och 918 Spyder, gör Porsche till den enda tillverkaren med tre plug-in hybridmodeller.

Cayenne är en unik framgångssaga. Porsche introducerade den första generationen 2002. Modellen gjorde verklighet av tanken på en sportbil i SUV-segmentet - och den blev måttstocken redan från början. Försäljningen har överträffat alla förväntningar. Över 276 000 exemplar tillverkades av den första generationen (2002 - 2010) och hittills har cirka 303 000 tillverkats av den andra generationen som introducerades 2010. Så Cayenne ger inte bara Porsche en lönsam tillväxt, utan den bygger också en solid ekonomisk grund för investeringar i framtida generationer av sportbilar.

Vassare utseende

I sin senaste version har Porsches designers gett Cayenne skarpare former med mer exakta linjer och ändamålsenligt placerade ljusreflekterande kanter. Utformningen av front, framskärmar och motorhuv är helt ny. Luftintagen på vänster och höger sida är nya och styr effektivt luften mot de båda intercoolerna samtidigt som de förstärker det visuella intrycket.

Cayenne känns omedelbart igen som en Porsche tack vare sina bi-xenonljus, som är standard i basmodellen och i Cayenne S, med de fyra "svävande" varselljusen som är typiska för Porsche. Toppmodellen Cayenne Turbos höga prestanda framhävs av LED-strålkastare med Porsche Dynamic Light System (PDLS).

Även bakpartiet har förnyats. Utformningen av bakljusen skapar en tredimensionell effekt, bromsljusen liksom varselljusen framtill, är utformad som fyra element. Urtaget för registreringsskylten, handtaget och bakljusen är nu elegantare integrerade i bakluckan. Bilens horisontella linjer har framhävts för att ge bilen mer stance på vägen. Nya avgasrör mynnar i den nedre delen av bakpartiet. Automatisk öppning av bakluckan är en del av standardutrustningen.

Föraren har nu en ny multifunktionsratt med växelpaddlar som standard. Utseendet och funktionerna bygger vidare på ratten i 918 Spyder. Baksätet har gjorts ännu bekvämare och som tillvall finns nu ventilation av baksätet.

Effektivare

Tack vare ett stort antal förändringar av hela drivlinan har motoreffekten och vridmomentet ökat samtidigt som bränsleekonomin förbättrats. Alla Cayenne förbrukar nu väsentligt mindre bränsle, tack vare möjligheten att rulla fritt (coasting), mer avancerad stop-start funktion och optimerad styrning av kylsystemet. Aktiva kylklaffar används nu för första gången i Cayenne. De sitter bakom det mellersta luftintaget och regleras av motorns styrsystem. De öppnas och stängs beroende på körsituationen och behovet av kylning. När de är stängda förbättras aerodynamiken med mindre luftmotstånd och lägre bränsleförbrukning som resultat.

Cayenne S E-Hybrid är den första plug-in hybriden i SUV-segmentets premiumklass. De tekniska framstegen jämfört med den tidigare Cayenne S Hybrid är enorma. Den nya modellen har ett litiumjon-batteri för drivningen med en energikapacitet på 10,8 kWh, vilket ger en räckvidd med eldrift på 18 - 36 km beroende på körstil och topografi. Elmotorns effekt har mer än dubblerats från 47 hk (34 kW) till 95 hk (70 kW). Bränsleförbrukningen vid blandad körning är nu 3,4 liter per 100 km (79 g/km CO2).

Den kompressormatade V6:an på tre liter med 333 hk / 245 kW och den 95 hk / 70 kW starka elmotorn ger ett kombinerat drivsystem med 416 hk (306 kW) vid 5 500 v/min och ett sammanlagt vridmoment på 590 Newtonmeter mellan 1 250 och 4 000 v/minut. Det ger prestanda på sportbilsnivå. Noll till 100 km/tim går på 5,9 sekunder och toppfarten är 243 km/tim. Toppfart med enbart eldrift är 125 km/tim. Drivbatteriet kan laddas från en laddstation eller medan man kör. Aktuell fordonsinformation kan nås via en smartphone genom att använda Porsche Car Connect feature.

Traditionen med hybridteknik går tillbaka till 1899 och Lohner Porsche - världens första fordon som kombinerade eldrift med en förbränningsmotor. Lohner Porsche konstruerades och tillverkades av Ferdinand Porsche.

I dagens modellprogram sätter Panamera S E-Hybrid standarden som den första plug-in bilen i premiumsegmentet. Cayenne S E-Hybrid tar med sig den framtidsinriktade tekniken till SUV-segmentets premiumklass.

Extremt kraftfull hybridteknik har redan implementerats i en sportbil, i en supersportbil till och med - 918 Spyder. Bilen är ett exempel på hur ny teknik når produktionsbilar från motorsporten. Den mest avancerade hybridtekniken är nu implementerad i 919 Hybrid och tekniken studeras för att kunna användas i serietillverkade bilar.

Den nya 3,6 liters V6 biturbomotorn i Cayenne S, egenutvecklad av Porsche, är ett exempel på hur downsizing till mindre cylindervolym och färre cylindrar inte innebär någon kompromiss med kärnvärdena. Motorns förbrukning enligt NEDC är mellan 9,8 och 9,5 liter per 100 km (229-223 g/km CO2), vilket är en liter mindre än den tidigare V8-motorn. V6:an med biturbo utvecklar maximalt 420 hk (309 kW) vid 6 000 v/min, 20 hk (15 kW) mer än V8:an. Maximala vridmomentet 550 Newtonmeter är tillgängligt från 1 350 - 4 500 v/min (en ökning med 50 Nm). Med sin åttastegade Tiptronic S växellåda, som är standardutrustning, accelererar Cayenne S från noll till 100 km/tim på 5,5 sekunder (5,4 sekunder med Sport Chrono-paketet som är tillval) - 0,4 sekunder snabbare än den tidigare Cayenne S. Toppfarten är nu 259 km/tim (en ökning med en km/tim).

Cayenne Turbo kännetecknas av prestanda på hög nivå, obruten fartökning och förmågan att hantera alla körförhållanden. 4,8-liters cylindervolym, åtta cylindrar och biturbo resulterar i en motoreffekt på 520 hk (382 kW) vid 6 000 v/min, vridmomentet är 750 Nm från 2 250 till 4 000 v/min. Det låter Cayenne Turbo accelerera från noll till 100 km/tim på bara 4,5 sekunder (4,4 sekunder med Sport Chrono-paketet som är ett tillval). Toppfarten är 279 km/tim. Bränsleförbrukningen är mellan 11,5 och 11,2 liter per 100 km (267 - 261g per km CO2).

Dieselversionerna av Cayenne kombinerar sport med ännu bättre bränsleeffektivitet. Treliters V6-motorn i Cayenne Diesel utvecklar 262 hk (193 kW) vid 4 000 v/min och har en bränsleförbrukning på 6,8 till 6,6 liter per 100 km (179 - 173 g CO2 per 100km). Tack vare sitt SCR-system uppfyller modellen redan avgaskraven i EU6. Med 580 Nm vridmoment, tillgängligt mellan 1 750 och 2 500 v/min, accelererar den från noll till 100 km/tim på 7,3 sekunder (7,2 sekunder med Sport Chrono-paketet som är ett tillval) och toppfarten är 221 km/tim.

Den 4,2 liter stora V8-motorn i Cayenne S Diesel utvecklar 385 hk (283 kW) vid 3 750 v/min och ett maximalt vridmoment på 850 Newton meter från 2 000 till 2 750 v/min. Från stillastående når den 100 km/tim på 5,4 sekunder (5,3 sekunder med Sport Chrono-paketet som är ett tillval). Toppfarten är 252 km/tim och bränsleförbrukningen enligt NEDC är 8,0 liter per 100 km (209 g/km CO2).

Chassiinställningen på nya Cayenne är optimerad för ännu bättre komfort, naturligtvis utan att kompromissa med de sportiga köregenskaperna. Det gör skillnaderna mellan komfort och sport ännu större än tidigare och det bekräftar Cayennes anspråk på att vara sportbilen i SUV-segmentet.

Nya Cayenne har marknadsintroduktion i Sverige den 18 oktober. Priserna i Sverige blir: Cayenne Diesel 675 000 kronor, Cayenne S 809 000 kronor, Cayenne S Diesel 825 000 kronor, Cayenne Turbo 1 252 000 kronor. Cayenne S E-hybrid ännu ej prissatt.

För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel  46 (0)70 165 18 40 eller e-mail: andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, Boxster, Cayman, Cayenne, Macan och Panamera. År 2013 registrerades 554 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Linköping, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Taggar: