Nya Porsche 911 RSR - lättviktsracer med 50-årsdesign

Porsche har utvecklat en ny GT-bil för World Endurance Championship (WEC) och Le Mans 24-timmars. Nya 911 RSR är en konsekvent lättviktskonstruktion med sofistikerad aerodynamik. Med den iögonfallande designen firas ett mycket speciellt jubileum, ur fågelperspektiv kan man läsa siffrorna 50 och 911. Siffrorna står för 50 år med Porsche 911. Porsche AG:s fabriksteam Manthey ställer upp med två Porsche 911 RSR under tävlingssäsongen 2013.

Nya 911 RSR, som baseras på den sjunde generationen av den ikoniska sportbilen 911, går i fotspåren från föregångaren 911 GT3 RSR. Liksom på föregångaren har hjulbasen ökat med cirka tio centimeter. En ny framvagn med triangellänkar ersätter fjäderbenen av McPherson-typ som tidigare använts. En annan  nyhet från Porsche Motorsport är den nyutvecklade mycket lätta sexväxlade växellådan för tävlingsbruk. Växlingen sköts via paddlar på ratten. Den sexcylindriga boxermotorn på 460 hk har övertagits från föregångaren med detaljförbättringar.

En av prioriteringarna vid utvecklingen av nya 911 RSR har varit åstadkomma en jämnare viktfördelning. Tyngdpunkten är också väsentligt lägre än i föregångaren. Kolfiber har spelat en stor roll i utformningen. Fram- och bakskärmarna, huven och bakluckan, dörrarna, hjulhusen, den bakre vingen, instrumentpanelen och mittkonsolen är gjorda av detta mycket lätta och starka material. Dessutom är alla rutor gjorda av lätt och tunn polykarbonat. Det lätta litiumjon-batteriet från gatbilarna bidrar också till viktminskningen.

Utseendet på nya 911 RSR domineras av de breddade skärmarna och det djupa luftintaget i fronten. Med det nya luftintaget har kylaren kunnat placeras centralt i fronten och är ännu effektivare än i föregående modell. Samtidigt har luftkonditioneringen i kupén effektiviserats. Karossdelarna, anpassade för långlopp, är gjorda för att lätt kunna plockas av för att förenkla underhåll och förkorta tiden för reparationer. Fronten, huven fram och bakdelen är monterade med snabbkopplingar som gör det möjligt att byta dem på några sekunder.

Fabriksförarna Mark Lieb (Tyskland) och Richarid Lietz (Österrike) kommer att tävla i Porsche 911 RSR med startnummer 92. De delade bil redan under 2012 års WEC. Under de två första tävlingarna för säsongen, Silverstone 14/4 och Spa 4/5, liksom under Le Mans 24 timmars den 22/6 får de stöd av sin fabrikskollega Romain Dumas (Frankrike). Fabriksförare kör också systerbilen med startnummer 91. Det är Joerg Bergmeister (Tyskland) och Patrick Long (USA) som bildar det teamet. På Silverstone, Spa och Le Mans kompletteras teamet med Timo Bernhard från Tyskland.

För ytterligare information kontakta Bosse Janson på tel 08-553 869 12 eller e-mail: bosse.janson@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, Boxster, Cayman, Cayenne och Panamera. År 2012 registrerades 522 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Karlstad, Linköping, Malmö och Stockholm.