Nytt försäljningsrekord för Porsche i Sverige

2014 blev det fjärde rekordåret i rad för Porsche i Sverige med 819 registrerade bilar. Efter sammanställningen av registreringarna i augusti kan dock den tyska premiumbilstillverkaren redan nu konstatera att 2015 blir ytterligare ett rekordår.

Förra året kunde Porsche i Sverige, med 819 registrerade bilar och en ökning på 48% mot föregående år, för fjärde året i rad notera det bästa året någonsin på den svenska marknaden. Efter sammanställningen av registreringarna i augusti går det redan nu att konstatera att 2015 blir femte året i rad då den tyska premiumbiltillverkaren slår försäljningsrekord. Under perioden januari-augusti har det registrerats 946 bilar på den svenska marknaden.

– Vi kan redan nu glädja oss åt ännu ett rekordår, där en stark totalmarknad men framförallt en attraktiv produktportfölj hjälper oss att slå nytt försäljningsrekord. Utöver detta har vi också åtta Porsche Center som anstränger sig hårt för att leverera de höga förväntningar som finns när det handlar om ett märke som Porsche. Samtliga Porsche Center slår sina försäljningsrekord med god marginal, säger Andreas Strid, försäljningschef för Porsche i Sverige.

Bäst säljande modellen så här långt under 2015 är Porsche Macan med 290 registrerade bilar, tätt därefter kommer Porsche Cayenne med 260 registrerade bilar. Positivt med lanseringen av nya Macan är att den inte har påverkat försäljningen av Cayenne negativt, tvärtom visar försäljningssiffrorna på ökat intresse generellt i SUV-segmentet.

- Nu ser vi framemot hösten där vi med en än så länge hemlig generationsväxling och fortsatt bearbetning av nya kundsegment, som t ex företagsmarknaden med Porsche Business, ska se till att skapa så bra förutsättningar som möjligt inför 2016.

För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel  46 (0)70 165 18 40 eller e-mail: andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, Boxster, Cayman, Cayenne, Macan och Panamera. År 2014 registrerades 819 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Linköping, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Taggar: