Panamera Sport Turismo effektivt framtidskoncept

Med konceptbilen Panamera Sport Turismo vill Porsche demonstrera hur smart och effektivt framtidens drivsystem kan utformas. Panamera Sport Turismo förenar nästa generations hybriddrift med nya idéer om hur man kombinerar Porsches prestanda med användarvänlighet i vardagen.

Panamera Sport Turismo är en vision om för hur en framtida sportbil från Porsche kan se ut. Korta överhäng och stor baklucka - både sportigt och funktionellt. Konceptbilen kombinerar premiumbilens yttermått med lyxbilens inredning. Sport Turismo är 1 990 mm bred, bara 1 401 mm hög och 4 950 mm lång. Blinkers och positionsljus ryms i de C-formade ljusenheterna i de stora luftintagen i fronten. Tillsammans med LED-strålkastarna i en innovativ design bildar de fronten på konceptbilen.

Karossens smidiga och rena linjer avbryts inte av några eftermonterade detaljer - det finns till exempel inga konventionella ytterbackspeglar. Istället är två kameror placerade i luftutsläppen på sidan och bilderna visas på instrumentpanelens display.

Bakre delen av karossen är helt omgjord men behåller ändå alla typiska kännetecken för Porsche. Bakljusen i LED-teknik och ljuspanelen med Porsche-logotypen har en tredimensionell form. En justerbar spoiler i kolfiber är monterad längst bak på taket och förbättrar marktrycket.

Fälgarna med dubbla ekrar är tvåfärgade och bromsoken är lackerade i Acid Green. Centrumbulten påminner om ursprunget till alla Porsche - det vill säga motorsport. Emblem med texten "e-hybrid" på sidorna talar om vad det är för drivsystem medan namnet "Sport Turismo" baktill framhåller konceptbilens karaktär.

Batterierna är monterade under bagageutrymmets golv, vilket är gjort av elektrokromatiskt glas som avslöjar energikällan belyst med Acid Green.

"e-hybrid" står för plug-in hybrid teknik från Porsche.

Teknologin bakom drivsystemet avslutar nästa utvecklingssteg mot plug-in hybrid. Möjligheten att även kunna ladda batterierna från laddstolpar har kombinerats med ännu högre prestanda. Konceptbilen med upp till 416 hk kan köras i upp till 130 km/tim med enbart eldrift och har en räckvidd med eldrift på över tre mil. Panamera Sport Turismo uppvisar också imponerande bränsleekonomi, i blandad körning drar den enligt NEDC mindre än 3,5 liter per 100 km och koldioxidutsläppen är under 82 gram per kilometer.

Drivsystemet i Panamera Sport Turismo är en avancerad utveckling av det fullhybridsystem som Porsche redan idag använder i Panamera S Hybrid och Cayenne S Hybrid. Den nya elmotorn utvecklar cirka 95 hk, ungefär dubbelt så mycket som i dagens hybridsystem från Porsche. Den överladdade V6-motorn på 3 liter ger som tidigare 333 hk. Med båda motorerna i drift tillsammans accelererar konceptbilen från noll till 100 km/tim på mindre än sex sekunder.

Litiumjon-batterierna i Sport Turismo e-hybrid är flera gånger kraftfullare än de vanliga nyckel-hybrid batterier som finns idag trots att de har praktiskt taget samma dimensioner. Med 9,4 kilowattimmars lagringskapacitet och hög toppeffekt ger det snabbare acceleration, längre räckvidd och högre toppfart vid körning på ren eldrift.

Utgångspunkten för "e-hybrid" är att köra enbart med eldrift, men föraren kan välja bort det genom ett knapptryck på ratten. Dessutom, när bilen körs i hybriddrift kan föraren genom att trycka in en knapp på ratten välja intensifierad laddning av batteriet. Det är särskilt användbart när man lämnar motorvägen för att köra genom en stad där man bör välja eldrift för att undvika lokala utsläpp.

Eftersom det är en plug-in hybrid laddas batteriet inte bara när man kör utan det kan även laddas från externa laddstolpar. En laddning tar 2,5 timmar beroende på i laddstolpens effekt.

Framtidsorienterad inredning

Inredningen är en framtidsorienterad tolkning av det rena sportbilsuttrycket, det vill säga så litet som möjligt och så mycket som är nödvändigt. I stället för klassiska instrument är en stor färgdisplay placerad framför föraren. Den kan ta fram all information om bilen som behövs, allt från varvräknare till fordonsinformation och navigation. Två monitorer på var sida om den här displayen visar bilder från de yttre "backspeglarna" i form av sidokamerorna.

Två andra displayer visar hur hybridsystemet arbetar, om man till exempel kör på ren eldrift, likasom andra funktioner. Två effektmätare på instrumentpanelen belysta med Acid Green visar den kombinerade kraften i de två drivsystemen.

För att starta e-hybriden sätter man fingret på den tryckkänsliga displayen, på vänster sida om ratten naturligtvis, det är ju en Porsche. En helt ny tryckkänslig skärm på mittkonsolen innehåller ytterligare kontroller. Det är kontrollenheten för e-hybridsystemet och alla funktioner som är inbyggda i tekniken. Det ger föraren möjlighet styra hybriddriften för maximal körglädje, maximala prestanda eller maximal effektivitet. Alla funktioner sköts intuitivt med pekfunktioner som klimatkontroll, justering av sätena, strålkastare, backkamera ochh funktionerna i Porsche Communication Management (PCM).

Panamera Sport Turismo ger föraren helt nya möjligheter till skräddarsydd kommunikation. Föraren kan använda mobiltelefonens tjänster för att nå och kontrollera viktig fordonsinformation via en app i sin smartphone. Laddkontroll via mobilen visar hur välladdat batteriet är och den kan förutsäga hur lång tid det tar att ladda det fullt. Dessutom finns ett tidur för laddningen. Mobilen kan även användas för att styra funktioner inne i bilen, som till exempel att i förväg starta luftkonditioneringen som då drivs av elektricitet från ett laddurtag.

Specifikationer för Panamera Sport Turismo konceptbil:

Kaross: Sport Turismo med fyra individuella säten och fyra dörrar.

Drivsystem: Parallel fullhybrid; 3-liters V6 motor, överladdad; hybridmodul med urkopplingsbar elmotor; bakhjulsdrift.

Effekt: 245 kW (333 hk) V6 motor cirka 70 kW (95 hk) hybridmodul 306 kW (416 hk) (kombinerad toppeffekt)

Hjulupphängning: Dubbla triangellänkar fram; elektro-mekanisk servostyrning; multi-link bakaxel.

Dimensioner: Längd 4,950 mm, Bredd 1,990 mm, Höjd 1,401 mm

Energi: Litiumjon-batter med 9,4 kW-timmars kapacitet och plug-in laddsystem.

Prestanda: Toppfart med eldrift cirka 130 km/t

Acceleration: 0 – 100 km/t < 6.0 s

Bränsleförbrukning (NEDC): Blandad körning < 3.5 l/100 km

CO2- utsläpp: Blandad körning < 82 g/km

Räckvidd (NEDC): Eldrift: > 30 km

Laddningstid: upp till 2.5 timmar

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, Boxster, Cayman, Cayenne och Panamera. År 2011 registrerades 490 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Karlstad, Linköping, Malmö och Stockholm.