Porsche ökade med 13 procent i september

Porsche levererade 11 888 nya bilar i september i år, en ökning med 12,6 procent jämfört med samma månad förra året. Hittills i år har Porsche sålt 104 362 bilar, en ökning med 14,7 procent jämfört med de 90 972 bilar som levererades i perioden januari till och med september 2011.

-Porsche fortsätter att växa på global nivå, säger Bernhard Maier, ledamot i styrelsen för försäljning och marknad på Porsche.

-Det här visar hur framgångsrik vår internationella efterfrågestyrda försäljningsstyrning är. Även i svåra tider håller vi fast vid vår affärsmodell.

I september utmärkte sig Porsche i Kina med 2 818 leveranser, en ökning med 31,3 procent jämfört med samma månad förra året. I USA överträffades förra årets siffra med 26,1 procent och Porsche levererade 2 736 nya bilar till sina kunder. Som väntat minskade de europeiska leveranserna något. Försäljningen varierade emellertid påtagligt mellan olika länder. I Ryssland ökade leveranserna med mer än 90 procent. I Tyskland såldes 1 325 nya Porsche, nästan lika många som i september förra året.

Porsches mest efterfrågade modell i september var Cayenne med 6 495 nya bilar levererade till kunder världen över. Nya Boxster, av tredje generationen, såldes i 1 120 exemplar, en ökning med 71,8 procent jämfört med september förra året. Porsche 911 gick också bättre än förra året. 1 809 sålda bilar innebär en ökning med 22,2 procent jämfört med förra september.

Porsche leveranser September Januari - september
2012 2011 Förändring % 2012 2011 Förändring %
Världen 11 888 10 560 12,6 104 362 90 972 14,7
Europa   4 067   4 287 -5,1   37 515 32 212 16,5
Tyskland   1 325   1 342 -1,3   13 654 11 511 18,6
Amerika   3 295   2 674 23,2   29 370 26 994   8,8
USA   2 736   2 170 26,1   25 015 22 664 10,4
Asien-Stilla Havet   4 526   3 599 25,8   37 477 31 766 18,0
Kina   2 818   2 146 31,3   23 910 19 141 24,9

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, Boxster, Cayman, Cayenne och Panamera. År 2011 registrerades 490 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Karlstad, Linköping, Malmö och Stockholm.