Porsche ökar på vikande bilmarknad

Porsche fortsätter att sälja bra. I augusti 2012 ökade försäljningen globalt med 20,8 procent jämfört med samma månad förra året och hittills i år ligger Porsche på plus 15 procent. I Sverige går Porsche mot trenden på den svenska bilmarknaden och ligger på plus efter årets första åtta månader. När den totala svenska bilmarknaden backade med 9,57 procent från januari till och med augusti, ökade Porsche med 4,44 procent.

Hittills i år har Porsche sålt 376 bilar, vilket ger en marknadsandel på 0,20 procent mot 0,17 procent förra året. Förra året, som var ett rekordår för Porsche Sverige, registrerades 496 bilar. Porsches Sverigechef Bosse Janson förutspår att den siffran kommer att överträffas i år.

Anledningen till optimismen mitt i en period med ekonomisk osäkerhet är det starka modellprogrammet menar han. Ikonen Porsche 911 kom i en helt nykonstruerad version i slutet av 2011 och fick ett mycket positivt mottagande. Nu kommer 911 Carrera 4, den fyrhjulsdrivna modellen som ytterligare ökar intresset för 911-serien. Totalt har den fyrhjulsdrivna versionen svarat för 34 procent av Porsches försäljning.

Även mittmotorsportbilen Boxster lanserades under våren 2012 i ett radikalt förnyat utförande. Det har lett till att försäljningen av Boxster mer än fördubblats från januari till och med augusti från 19 bilar 2011 till 44 bilar 2012.

-Boxster har hyllats i motorpressen och vi säljer allt vi får i år, säger Bosse Janson.

Han menar att Porsches kunder är nyproduktionsinriktade och att den ökande försäljningen delvis beror de nya modellerna.

-Men överraskande är att en modell som Panamera är på väg att göra sitt bästa år hittills.

Den stora fyrdörrarsmodellen Panamera premiärvisades på bilsalongen i Shanghai våren 2009 och lanserades under hösten samma år.

-Vi säljer mer av Panamera än vad konkurrenterna gör av sina motsvarande modeller, trots deras mycket bredare återförsäljarnät, säger Bosse Janson

Till och med augusti har 76 Panamera sålts i Sverige.

Cayenne, den fyrhjulsdrivna SUVen, fortsätter också att sälja bra och hittills i år har 125 exemplar sålts mot 120 under samma tid förra året. Cayenne står för 40 procent av Porsches försäljning.

-Vi ser ingen avmattning i försäljningen, säger Bosse Janson, som räknar med att kunna registrera 520 bilar i år, säger han.

-Vi kommer att få en push till när vi lanserar Carrera 4 under senhösten.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, Boxster, Cayman, Cayenne och Panamera. År 2011 registrerades 490 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Karlstad, Linköping, Malmö och Stockholm.