Porsche Panamera plug-in hybrid debuterar i Shanghai

Idag har den andra generationen av Porsches Gran Turismo-modell Panamera världspremiär på bilsalongen i Shanghai. Bilsalongen i  Shanghai, den ledande i Asien, öppnar för allmänheten i morgon. Huvudrollen i Porsches monter har nya Panamera S Hybrid, världens första plug-in hybrid i lyxbilsklassen.

Vid sidan av  Panamera S Hybrid debuterar två lyxiga Executive-versioner av Panamera S och Panamera 4S med förlängd hjulbas och helt nyutvecklade tre liters V6-motorer med biturbo. I och med lanseringen av den nya generationen har nu Panamera ett modellprogram med tio modeller som erbjuder ett breddat utbud av sport och komfort.

-Porsche Panamera och Kina är en mycket speciell framgångssaga, säger Matthias Müller, i koncernchef i Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG.

-För exakt fyra år sedan introducerade vi Panamera för en världspublik här i Shanghai - och det var ingen slump. Vi var på det klara med att vår Gran Turismo skulle vara exakt rätt modell för denna framtidsmarknad. Och vi hade inte fel. Under 2012 levererades en av tre Panamera till Kina. Alltsedan dess har Kina blivit allt viktigare och är nu Porsches nästa största marknad i världen.

Panamera S E-Hybrid är en systematiskt vidareutvecklad parallellhybrid, som gör Porsche till pionjär i och med marknadsintroduktionen. Med en motoreffekt på 416 hk (306 kW), en accelerationstid från 0 - 100 km/tim på 5,5 sekunder och en toppfart på 270 km/tim är det i alla avseenden en riktig Porsche Gran Turismo.

Det speciella med den är dess unika bränsleeffektivitet och dess förmåga att köras en längre sträcka enbart med hjälp av elmotorn. I körcykeln NEDC är bränsleförbrukningen för Panamera S E-Hybrid 3,1 liter per 100 km, motsvarande 71 g/km CO2-utsläpp. Räckvidden med enbart elmotor fastställdes till 36 km enligt NEDC och toppfarten med eldrift till hela 135 km/tim.

Energin lagras i ett nyutvecklat litiumjon-batteri med en kapacitet på 9,4 kilowattimmar. Beroende på typ av extern laddning kan batteriet laddas fullt på bara några få timmar och det laddas också via elsystemets kraftåtervinning medan man kör.

Det framtidsinriktade konceptet Panamera S E Hybrid innehåller också en rad helt nya funktioner som kan aktiveras och nås via appar i mobiltelefonen.

Den andra världspremiären som presenterades av koncernchefen Matthias Müller är Executive-versionen av Panamera som med 15 centimeter förlängd hjulbas har extra mycket benutrymme bakom framsätena.

Alla Executive-modeller har Panameras innovativa luftfjädring som kombinerar utsökt komfort med Porsches typiska köregenskaper. Aldrig tidigare har lyx och komfort kunnat förenas med så sportiga prestanda.

Ännu ett steg mot förbättrade prestanda och förbättrad bränsleeffektivitet är den helt nyutvecklade V6 biturbomotorn på tre liters slagvolym. Den ersätter den tidigare V8-motorn i Panamera S och Panamera 4S. Motorns nyckeltal visar på framstegen, 20 hästkrafter till och 20 Nm högre vridmoment, men upp till 18 procent lägre bränsleförbrukning jämfört med V8:an i den tidigare modellen.

Nya Panamera understryker sin exceptionella positionering med ett ännu mer uttrycksfullt formspråk i linje med Porsches nya generation sportbilar, som utmärks av tajtare linjer, skarpare konturer och nyutformade karossdetaljer.

Även Porsche 911, Boxster och Cayman har mött ett ökat intresse i Kina. Den positiva trenden kommer att förstärkas genom Porsches allt intensivare engagemang i motorsport i Asien. I det sammanhanget presenterade koncernchefen Matthias Müller, kvällen före bilsalongen, två tävlingsbilar, den historiska 936 Spyder, en av världens mest framgångsrika tävlingsbilar, och nya Porsche 911 RSR, den snabbaste 911:an någonsin. I början av november kommer Porsche 911 RSR att stå på startlinjen inför Shanghais sextimmars långdistanslopp.

För ytterligare information kontakta Bosse Janson på tel 08-553 869 12 eller e-mail: bosse.janson@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, Boxster, Cayman, Cayenne och Panamera. År 2012 registrerades 522 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Karlstad, Linköping, Malmö och Stockholm.