Porsche välkomnar arbetsdomstolens utslag

Porsche fick rätt i tolkningen av medbestämmandeavtalet i samband med bildandet av paraplybolaget Porsche Automobil Holding SE. En arbetsdomstol i Stuttgart har avslagit det överklagande som Volkswagen-koncernens arbetarråd ansökt om. Arbetarrådet menar att Volkswagen-anställda skulle ha varit med i förhandlingarna.

Porsche välkomnar domstolens beslut och känner sig stärkt i sin tolkning av lagen. Förhandlingarna om det framtida Porsche Automobil Holding SE genomfördes korrekt enligt medbestämmandeavtalet. Med något över 30 procents aktieinnehav i Volkswagen fanns ingen laglig grund för Porsche att inkludera Volkswagens anställda i processen.

Att ha med Volkswagens anställda i förhandlingarna skulle därför ha kränkt de Porsche-anställdas rättigheter. Den uppfattningen bekräftas av välrenommerade företagsjurister.

Medbestämmandeavtalet garanterar att efter skapandet av ännu ett bolag under Porsche Automobil Holdings SE kommer båda bolagen att vara adekvat representerade i dess styrelse.

Porsches ledning har varit mycket angelägen om att de anställda i nuvarande Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG kommer att vara korrekt representerade i det framtida Porsche Automobil Holding SE. Det är ju slutligen arbetarna på Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG som med hårt arbete gjort det möjligt för Porsche att delta i Volkswagen.

Porsches vd Dr. Wendelin Wiedeking sade i en första kommentar att hans högsta prioritet var att behålla jobben i Tyskland.

-På Porsche tar vi vårt sociala ansvar. Jag är också beredd att när som helst personligen ge samma budskap till Volkswagens anställda.

Om oss

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Cayenne, Macan och Panamera. År 2016 registrerades 1 335 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro