Premiär i helgen för Porsche Macan

Kommande helg är det premiär för Porsche Macan, en helt ny bilmodell i den kompakta SUV-klassen. Från den 26 april kan man hos landets åtta Porsche-återförsäljare köpa en av årets mest omtalade nyheter i bilbranschen. Med en uttalat sportig inriktning förväntas Porsche Macan bli ett starkt tillskott i modellprogrammet. Vid introduktionen finns tre motoralternativ, två bensinmotorer och en dieselmotor.

De är alla effektstarka och Porsche framhåller att Macan är den enda sportbilen i klassen.

- Macan kombinerar alla sportbilens egenskaper med de fördelar som en SUV har och är en äkta Porsche, säger Bernhard Maier, från Porsche AG:s försäljnings-och marknadsavdelning.

Året har börjat starkt för Porsche i Sverige. Försäljningen har under årets tre första månader ökat med 26 procent jämfört med samma period förra året.

- Det finns fortsatt stort intresse för Porsche 911. Dessutom har vi sålt fler Porsche Cayenne än väntat, säger Raine Wermelin, märkeschef för Porsche i Sverige.

Försäljningsökningen har kommit redan innan Porsche Macan introducerats och när den kompletterar modellprogrammet finns förutsättningar för att ökningstakten ska hålla i sig.

- Vi räknar med att Macan redan under första halvåret 2015 kommer bli den enskilt största modellen från Porsche, säger Raine Wermelin.

Namnet Macan kan härledas till det indonesiska ordet för tiger och ska leda tankarna till egenskaper som styrka och smidighet.

Vid introduktionen kommande helg finns tre grundmodeller, Macan S med en 3.0-liters V6-motor med biturbo som utvecklar 340 hk, Macan S Diesel med 3,0-liters V6 turbodiesel på 258 hk och Macan Turbo med 3,6-liters V6:a med biturbo och 400 hk.

Priset i Sverige för Porsche Macan är:

Macan S 595.000kr

Macan S Diesel 595.000kr

Macan Turbo 798.000kr

För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel +46 (0)70 165 18 40 eller e-mail: andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, Boxster, Cayman, Cayenne, Macan och Panamera. År 2013 registrerades 554 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Linköping, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Macan kombinerar alla sportbilens egenskaper med de fördelar som en SUV har.
Bernhard Maier