Världspremiär för Porsche 911 Targa i Detroit.

Porsche presenterar den senaste version av 911, Porsche Targa, på årets bilsalong i Detroit, the North American International Auto Show (NAIAS). Precis som den legendariska första Targa-modellen har den nya modellen den karaktäristiska breda Targa-bågen och en stor välvd bakruta.

Men till skillnad från den klassiska modellen kan taket på den nya Targa-modellen öppnas med ett knapptryck. När man trycker på knappen lyfts taket automatiskt av och stuvas ned bakom baksätet.

Fyrhjulsdriftssystemet PTM är standard och med mer fördelning mot bakhjulen garanteras att också den här den senaste modellen i 911-serien erbjuder optimala köregenskaper på alla slags vägar och i alla väder.

Med dessa egenskaper framstår nya 911 Targa som en högkvalitativ och innovativ pånyttfödd version av den klassiska modellen från 1965. 911 Targa har mycket gemensamt med nya 911 Carrera 4 Cabriolet. Upp till fönsterlinjen är tekniken och karossen i de båda versionerna mer eller mindre oförändrade.

Kombinationen av det breddade bakpartiet, Targa-bågen och den välvda bakrutan ger den senaste 911:an en extremt sportig och utsträckt profil.

Två versioner, båda fyrhjulsdrivna

Precis som hos föregångarna kommer den nya Targa-generationen i två versioner, båda med fyrhjulsdrift. 911 Targa 4 har en 3,4 liters boxermotor med 350 hk (257 kW). Utrustad med Porsches dubbelkopplingslåda (PDK) och Sport Chrono-paketet accelererar den från noll till 100 km/tim på bara 4,8 sekunder och når en toppfart av 282 km/tim. Bränsleförbrukningen är, enligt NEDC, mellan 9,5 och 8,7 liter per 100 km beroende på val av växellåda. Det motsvarar CO2-utsläpp på mellan 223 g/km och 204 g/km

Toppmodellen är 911 Targa 4S med 400 hk (294 kW) från sin 3,8-liters motor. Den har en toppfart av 296 km/tim och utrustad med PDK-låda och Sport Chrono-paketet accelererar den från 0-100 km/tim på 4,4 sekunder. Bränsleförbrukningen varierar mellan 10,0 och 9,2 liter per 100 km, vilket motsvarar 237 till 214 g CO2 per kilometer.

Med dessa siffror ligger den nya modellen på samma nivå som 911 Carrera 4 Cabriolet när det gäller såväl motorprestanda, köregenskaper som bränsleeffektivitet. Båda dessa sportmodeller är certifierade för att klara utsläppskraven enligt Euro 6.

Den nya Targa-modellerna kommer ut på marknaden i maj 2014. I Sverige kommer 911 Carrera 4 Targa att kosta1 056 000 kronor och 911 Carrera 4S Targa 1 191 000 kronor.

För ytterligare information kontakta Raine Wermelin, 08-553 865 00 eller raine.wermelin@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, Boxster, Cayman, Cayenne och Panamera. År 2013 registrerades 554 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Karlstad, Linköping, Malmö, Stockholm och Umeå.