Världspremiär på Genèves bilsalong för nya Porsche 911 GT3

Den sportigaste av alla 911, Porsche 911 GT3, får världspremiär på Genèves bilsalong. Den femte, helt nyutvecklade generationen av 911 GT3, tar pole position bland Porsches renodlade sportbilar med motorer utan överladdning.

Boxermotorn och transmissionen, liksom kaross och chassi är helt nya och utgör en fortsatt utveckling av 911 GT3-konceptet med ett imponerande prestandakliv. Motoreffekt: 475 hk. Effekt/viktförhållande: 3,0 kg/hk. Acceleration från 0 - 100 km/tim: 3,5 sekunder. Toppfart: 315 km/tim. Varvtid på Nürburgrings nordslinga: under 7.30 minuter.

Som teknisk höjdpunkt har den som första serietillverkade Porsche aktiv bakhjulsstyrning. Som tillval finns LED-strålkastare. Nya 911 GT3 behåller alla de framgångsrika egenskaperna som krävs av en sportbil anpassad för tävlingsbanan, men med ännu bättre köregenskaper, mer sofistikerad användarvänlighet och en stor portion körglädje.

Drivkällan i nya 911 GT3 består av en 3,8-liters boxermotor som utvecklar 475 hk (350 Nm) vid 8 250 varv per minut, Porsches dubbelkopplingslåda (PDK) och bahjulsdrift. Den sexcylindriga motorn baseras på samma motor som den i 911 Carrera S, även om de bara har några få delar gemensamt. Alla andra komponenter, särskilt vevaxeln och ventilerna, har anpassats eller utvecklats för GT3. Till exempel vevstakarna i titan och de smidda kolvarna. Sådana grundläggande modifieringar har gett förutsättningar för en extremt högvarvig motor som kan nå 9 000 varv per minut.

Porsches dubbelkopplingslåda har också vidareutvecklats med egenskaper direkt baserade på en sekventiell växellåda för tävlingsbruk, för ännu bättre prestanda och köregenskaper.

För första gången använder Porsche aktiv bakhjulsstyrning för att nå bättre precision vid kurvtagning. Beroende på hastighet styr bakhjulen i samma riktning, eller i motsatt riktning, som framhjulen för stabilare och smidigare kurvtagning. Andra metoder för att förbättra köregenskaperna är den elektroniskt kontrollerade, helt variabla bakre diffspärren och de dynamiska motorfästena. Den nyutvecklade hjulupphängningen helt i aluminium, kan justeras i höjdled, toe-in och camber. Vägkontakten hålls med nya smidda 20-tums lättmetallhjul med centrumbult.

911 GT3 bygger på den lätta men styva karossen i en hybrid stål/aluminium-konstruktion från den nuvarande generationen 911 Carrera. Dock är front och bakparti annorlunda. Dessutom är 911 GT3 bredare över bakhjulen än Carrera S, plus 44 millimeter. Ett annat kännetecken är åter den stora, fasta bakre vingen. Den bidrar väsentligt till den exemplariska aerodynamiken på nya GT3, som kombinerar lågt luftmotstånd med ännu mer motoreffekt.

Resultatet är att nya GT3 sätter nya prestandarekord. Vid full acceleration från stillastående når 911 GT3 100 km/tim på 3,5 sekunder. 200 km/tim nås efter mindre än tolv sekunder. Toppfarten är 315 km/tim på sjunde och högsta växeln i den helt nyanpassade PDK-växellådan. Nürburgrings nordslinga klarar nya 911 GT3 på mindre än 7.30 minuter.

Nya Porsche 911 GT3 lanseras från och med augusti 2013 och priset i Sverige blir 1 350 000 kronor.

För ytterligare information kontakta Bosse Janson på tel 08-553 869 12 eller e-mail: bosse.janson@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, Boxster, Cayman, Cayenne och Panamera. År 2012 registrerades 522 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Karlstad, Linköping, Malmö och Stockholm.