Biljetter till the Birgit Nilsson Prize finns nu till försäljning

Report this content

Plácido Domingo kommer att motta the Birgit Nilsson Prize vid en högtidlig prisceremoni på Kungliga Operan i Stockholm den 13 oktober 2009. Biljetter finns till försäljning på www.birgitnilssonprize.org samt www.ticnet.se. Biljetter till prisutdelningen av the Birgit Nilsson Prize kommer att säljas från den 4 augusti 2009. Biljetter finns tillgängliga på www.bitgitnilssonprize.org samt www.ticnet.se. Den högtidliga ceremonin hålls den 13 oktober 2009 på Kungliga Operan i Stockholm i närvaron av H.M. Kung Carl Gustaf och H.M. Drottning Silvia samt årets vinnare, Plácido Domingo. Ceremonin erbjuder välkända artister som sopranen Nina Stemme och dirigenten Gregor Bühl.

The Birgit Nilsson Prize belönar speciellt utmärkande insatser inom opera och klassisk musik. Den 13 oktober 2009 kommer livsverken från både prisets grundare och dess första vinnare att hyllas vid en högtidlig ceremoni på Kungliga Operan i Stockholm. Många välkända personer från operavärlden, kulturen och politiken i Sverige och internationellt är inbjudna och väntas närvara. Programmet vid prisceremonin H.M. Kung Carl XVI Gustaf kommer personligen att dela ut priset till Plácido Domingo, som valdes till prisets första vinnare av den framlidna Birgit Nilsson. Sopranen Nina Stemme kommer att uppträda på ceremonin, ackompanjerad av Kungliga Hovkapellet under ledning av Gregor Bühl. Hans-Peter Lehmann, tidigare direktör på stadsoperan i Hannover, och assisterande regissör på the Bayreuth Festival, kommer att hylla Birgit Nilsson. En framstående person från musikvärlden kommer att hålla ett hyllningstal till Plácido Domingo. Den publika prisceremonin börjar kl. 18.00 på Kungliga Operan (dörrarna öppnar 17.00). Efter ceremonin kommer en officiell mottagning för publiken att äga rum på Kungliga Operan, arrangerad av the Birgit Nilsson Foundation. Till vinnaren Plácido Domingos ära följer en galamiddag för inbjudna gäster i närvaro av H.M. Kung Carl Gustaf och H.M. Drottning Silvia. Biljettförsäljning Prisceremonin är öppen för alla Birgit Nilssons och Plácido Domingos beundrare och fans. Biljetter kan beställas på www.birgitnilssonprize.org eller på ticnet.se från den 4 augusti 2009 kl. 12.00 och på Kungliga Operan i Stockholm efter den 13 augusti 2009. Antalet platser är begränsade och priserna varierar från 200 SEK till 350 SEK. Not för journalister För pressackrediteringsblankett till prisceremonin 13 oktober 2009 i Stockholm, vänligen skicka e-post till Barbara Koster, press@birgitnilssonprize.org Om the Birgit Nilsson Prize Det var under det tidiga åttiotalet, under slutet av sin långa och framstående karriär, som Birgit Nilsson beslöt sig för att upprätta en stiftelse för att dela ut ett pris på 1 miljon dollar vartannat eller vart tredje år. Tanken bakom priset är att belöna speciellt utmärkande insatser av: — En sångare inom opera och/eller konsertoratorium — En dirigent inom opera- och/eller konsert — En speciell produktion av ett operakompani, under förutsättning att denna produktion är enastående rollbesatt och framförd, och viktigast av allt, är uppsatt i kompositörens anda. Birgit Nilsson valde den spanske tenoren och dirigenten Plácido Domingo till den förste vinnaren, men höll sitt val hemligt under sin livstid. Vinnarens namn avslöjades bara av the Birgit Nilsson Foundation den 20 februari 2009. Enligt villkoren från the Birgit Nilsson Foundation utser styrelsen en jury som ska sitta i tre år och bestå av prominenta personer som är verksamma inom klassisk musik. Juryn ska ge stiftelsens styrelse sina rekommendationer för mottagare av priset. Det är i slutänden stiftelsens styrelse som gör det slutgiltiga valet. Enligt Birgit Nilssons önskemål kan priset delas ut till två artister, prissumman delas då av de två mottagarna. En person kan aldrig motta priset mer än en gång. Om Birgit Nilsson Birgit Nilsson (1918-2005) var under sin livstid en av världens ledande sopraner, oöverträffad i sina tolkningar av Wagner (“Niebelungens ring”, “Tristan och Isolde”), Strauss (“Salome”, “Elektra”, “Die Frau ohne Schatten”), Puccini (“Tosca”, “Turandot”), Verdi (“Aida”, “Maskeradbalen”, “Macbeth”) så väl som många andra operor. Under sin legendariska karriär uppträdde hon regelbundet på de stora operahusen i bland annat Stockholm, Bayreuth, Wien, Milano, London, Paris, München, New York, Chicago, San Francisco och Buenos Aires. Efter debuten på Stockholmsoperan 1946 startade den internationella karriären i början av femtiotalet med debuter i Glyndebourne, Bayreuth, Wien och München. Dessa följdes i mitten av femtiotalet av debuter i både Nord- och Sydamerika. Hennes öppnande av La Scala-säsongen 1958 som Turandot, debuten i New York 1959 som Isolde på the Metropolitan Opera och framföranden som Isolde och Brünnhilde i Wieland Wagners produktioner i Bayreuth ansågs som milstolpar i hennes karriär. Birgit Nilsson tog farväl av operascenen i rollen som Elektra 1982.

Taggar: