The Birgit Nilsson Prize utdelat till Plácido Domingo

Report this content

Ett evenemang till minne av en stor sångerska Stockholm, 14 oktober 2009 Plácido Domingo har utsetts till den förste mottagaren av the Birgit Nilsson Prize. Han mottog priset av H.M. Kung Carl Gustaf vid en högtidlig ceremoni på Kungliga Operan. Publiken, som till stora delar bestod av välkända personer, fick bevittna en storslagen hyllningskväll – och en väldigt känslosam pristagare.

På samma scen som Birgit Nilsson gjorde sin debut tog stjärntenoren, dirigenten och operachefen Plácido Domingo emot det första the Birgit Nilsson Prize ur H.M. Kung Carl Gustaf hand. Med en prissumma på en miljon dollar är priset det största inom den klassiska musiken. "Prispengarna kommer verkligen till gagn för Operalia", sade en påtagligt rörd Plácido Domingo. En kväll till Birgit Nilssons ära I sitt tacktal hyllade Plácido Domingo primadonnan assoluta. Under kvällen lovprisades även Birgit Nilssons väl utvecklade sinne för affärer samt hennes humor, vänlighet och anspråkslöshet, sidor som gjorde henne till en sådan älskad vän. Hans-Peter Lehmann, dirigent och före detta konstnärlig ledare för stadsoperan i Hannover, beskrev i sitt tal hennes sångröst som en naturkraft: "I hennes röst nådde konsten och naturen sina höjdpunkter. Tid, rum, verklighet – allt smälte bort.” Kungliga Operans konstnärlige ledare Birgitta Svendén mindes i sitt hyllningstal till vinnaren hur mycket de två stora artisterna hade gemensamt. Trots att de enbart stod på scen tillsammans tre gånger hade de en ömsesidig och livslång beundran för varandra: "De var konstnärliga själsfränder.” Glittrande galamiddag Prisceremonin ackompanjerades av musik med Nina Stemme, en artist som stöttades av Birgit Nilsson och Plácido Domingo i början av sin karriär, samt av Kungliga Hovkapellet som dirigerades av Gregor Bühl. Efter ceremonin var gästerna bjudna till Stadshuset för en middag i närvaro av kungaparet. På menyn stod hjortstek från Södermanland. Bland gästerna fanns bland annat kulturministern Lena Adelsohn Liljeroth, violinisten Julian Rachlin och Eva Wagner-Pasquier, chef för festivalen i Bayreuth. En lovande början Professor Rutbert Reisch, ordförande för the Birgit Nilsson Foundation som anordnade evenemanget, gladdes över att kvällens firande. "Förväntningarna är nu högt ställda inför framtida prisutdelningar.” Datum och plats för nästa prisutdelning har ännu inte fastställts. Priset kommer att delas ut vart annat eller vart tredje år till en framstående prestation inom opera eller konsert av en sångare eller en dirigent eller till en speciell operaproduktion. Birgit Nilsson utsåg själv den förste vinnaren före sin död. "Vi ska nu välja en internationell jury för att utse den näste pristagaren", tillade professor Rutbert Reisch. Bilder, videoklipp och TV/ljudmaterial kan kostnadsfritt laddas ned från: www.birgitnilssonprize.org Om the Birgit Nilsson Prize Det var under det tidiga åttiotalet, under slutet av sin långa och framstående karriär, som Birgit Nilsson beslöt sig för att upprätta en stiftelse för att dela ut ett pris på 1 miljon dollar vart annat eller vart tredje år. Tanken bakom priset är att belöna speciellt utmärkande insatser av: – En sångare inom opera och/eller konsertoratorium – En dirigent inom opera- och/eller konsert – En speciell produktion av ett operakompani, under förutsättning att denna produktion är enastående rollbesatt och framförd, och viktigast av allt, är uppsatt i kompositörens anda. Birgit Nilsson valde den spanske tenoren och tillika dirigenten Plácido Domingo till vinnare av det första priset men höll sitt val hemligt under återstoden av sitt liv. Namnet på vinnaren avslöjades av the Birgit Nilsson Foundation den 20 februari 2009. Enligt villkoren från the Birgit Nilsson Foundation utser styrelsen en jury som ska sitta i tre år och bestå av prominenta personer som är verksamma inom klassisk musik. Juryn ska ge stiftelsens styrelse sina rekommendationer för mottagare av priset. Det är i slutänden stiftelsens styrelse som gör det slutgiltiga valet. Enligt Birgit Nilssons önskemål kan priset delas ut till två artister, prissumman delas då av de två mottagarna. En person kan aldrig motta priset mer än en gång. Om Birgit Nilsson Birgit Nilsson (1918-2005) var under sin livstid en av världens ledande sopraner, oöverträffad i sina tolkningar av Wagner (”Niebelungens ring”, ”Tristan och Isolde”), Strauss (”Salome”, ”Elektra”, ”Die Frau ohne Schatten”), Puccini (”Tosca”, ”Turandot”), Verdi (”Aida”, ”Maskeradbalen”, ”Macbeth”) så väl som många andra operor. Under sin legendariska karriär uppträdde hon regelbundet på de stora operahusen i bland annat Stockholm, Bayreuth, Wien, Milano, London, Paris, München, New York, Chicago, San Francisco och Buenos Aires. Efter debuten på Stockholmsoperan 1946 startade den internationella karriären i början av femtiotalet med debuter i Glyndebourne, Bayreuth, Wien och München. Dessa följdes i mitten av femtiotalet av debuter i både Nord- och Sydamerika. Hennes öppnande av La Scala-säsongen 1958 som Turandot, debuten i New York 1959 som Isolde på the Metropolitan Opera och framföranden som Isolde och Brünnhilde i Wieland Wagners produktioner i Bayreuth ansågs som milstolpar i hennes karriär. Birgit Nilsson tog farväl av operascenen i rollen som Elektra 1982. Mer information om the Birgit Nilsson Prize och bilder på Birgit Nilsson finns på www.birgitnilssonprize.org.

Taggar: