Nästan tre miljoner svenskar har handlat julklappar på nätet i år

Report this content

En ny undersökning från Posten visar att fram till i förrgår hade drygt var tredje konsument i Sverige handlat julklappar på nätet i år. På Postens terminaler hanteras denna vecka fler paket än någonsin tidigare och landets postombud och brevbärare har nu bråda tider med att få ut alla e-handlade böcker, filmer, kläder och leksaker som ska hamna under granen på julafton.

Posten har låtit TNS SIFO fråga 1000 konsumenter om de har handlat julklappar på nätet i år. Undersökningen genomfördes den 19-20 december vilket innebär att majoriteten av julhandeln på nätet har kunnat mätas. Då julafton i år ligger på en lördag, och Posten kunnat lova leveranser av beställningar som lagts på nätet fram till den 21 december, har det varit ideala förutsättningar för att köpa sina julklappar på nätet i år.

Av undersökningen framgår att cirka 2 750 000 konsumenter i Sverige e-julhandlat i år och att de i genomsnitt lagt totalt 1 290 kronor av sina julklappsinköp på nätet. Den klart mest populära produkten att köpa på nätet i årets julhandel är böcker som drygt fyra av tio av konsumenterna har handlat. Andra populära produkter i årets e-julhandel är filmer, kläder och leksaker.

- Konsumenterna vet att de kan kapa julstressen genom att göra julklappsköp på nätet. Det är enkelt och bekvämt och man känner sig trygg med att leveransen ska komma i tid, även om man är sent ute med sin beställning. Dessutom får många av de julklappar som handlats på nätet i år plats i ett större brev vilket gör att varan levereras ända hem med brevbäraren, säger Arne Andersson, Postens e-handelsexpert.

Årets mest populära julklappar på nätet

1. Böcker (43 %)
  2. Filmer (20 %)
  3. Kläder (15 %)
  4. Leksaker (14 %)
  5. CD-skivor (14 %)

Bas: Samtliga som har handlat julklappar på nätet

(För ytterligare resultat, se bifogat grafunderlag.)

Vid frågor kontakta:
Arne Andersson, e-handelsexpert i Posten, via Posten Medierelationer, tel: 08-23 10 10, e-post: press@posten.se

PostNord bildades 2009 genom samgåendet mellan Post Danmark A/S och Posten AB. Koncernen erbjuder kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden och har en omsättning på cirka 42 miljarder SEK och drygt 40 000 medarbetare. Verksamheten bedrivs i affärsområdena Breve Danmark, Meddelande Sverige, Logistik och Strålfors. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med huvudkontor i Solna, Sverige.