Posten inför ny viktindelning och nya priser för enstaka brev

Report this content

Det genomsnittliga brevet blir allt tyngre. För att möta detta förändrar Posten viktindelningen för enstaka, frimärkta, brev. Det lägsta viktintervallet utökas från 20 gram till 50 gram, samtidigt justeras portot till 7 kronor. Förändringen träder i kraft den 1 april 2014.

Från den 1 april förändras viktindelningen för 1:a-klassbrev så att försändelser upp till 50 gram enbart kräver ett frimärke. Samtidigt justeras portot till 7 kronor.

Den genomsnittliga vikten för försändelser från privatkunder ökar med cirka fem procent per år. Genomsnittsförsändelsen väger i dag 40 gram och faller därmed inom det nya viktintervallet för ett frimärke, vilket i praktiken innebär en kraftig prissänkning för den genomsnittliga försändelsen (från 12 kronor till 7 kronor).

- När det lägsta viktintervallet för enstaka brev utökas till 50 gram underlättas skickandet för privatpersoner då det bland annat blir möjligt att lägga ner ytterligare ett par A4-papper i kuvertet utan att behöva frankera det med två frimärken, säger Anders Åsberg, chef marknads- och tjänsteutveckling på Posten.

Från den 1 april blir det också billigare att skicka de allra tyngsta breven som väger mellan 1-2 kg då antalet frimärken som krävs minskar från 12 till 10.

Valörlösa frimärken för 1:a-klassbrev är fortsatt gilltiga oavsett inköpspris. För en översikt över samtliga priser se bifogad tabell.

För ytterligare information kontakta:
Posten Medierelationer, tel: 010-436 10 10, e-post: press@posten.se

Posten ingår i PostNord. PostNord erbjuder kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Koncernen hade 2012 en omsättning på 39 miljarder SEK och cirka 40 000 medarbetare. Vi möter våra kunder under varumärkena Posten, Post Danmark, PostNord Logistics och Strålfors.  Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Läs mer om PostNord på www.postnord.