Posti prövar att använda en robothelikopter för webbutikleveranser

Posti genomför 2-5.9 ett försök där man testar framtidens teknologi inom näthandelslogistik och postutdelning. Vid försöket testas för första gången i Finland och för första gången i en bebodd stadsmiljö i Europa hur en robothelikopter (drönare, en obemannad luftfarkost) kan utnyttjas för utdelnings- och transportsyften. Robothelikoptern flyger i Helsingfors från fastlandet till ön Sveaborg, som är placerad på Unescos världsarvslista.

Robothelikoptern transporterar 2-5 september lämpliga paket beställda av invånarna på Sveaborg. Den genomsnittliga flygresan från fastlandet till Sveaborg är cirka 4 kilometer lång. Vid det här försöket testas endast transport av paket, övrig post såsom brev och tidningar levereras som vanligt till postmottagarna som sjötransporter.

De nya teknologierna påskyndar webbkommersen

Försöket är en del av Postis nyskapande verksamhet. Posti utvecklar och testar tillsammans med sina kunder och partners snabba och enkla transportlösningar och -sätt som stöder webbutikerna.

– De nya teknologierna gör webbkommersen enklare och snabbare både för avsändare och mottagare. Vi vill testa olika utdelningsalternativ lämpliga för finländska förhållanden som kan ge kunderna fler valmöjligheter, säger Jukka Rosenberg, direktör för Postis Paket- och logistiktjänster.

Postis samarbetspartners vid testet av robothelikoptrar är Sharper Shape Oy, som svarar för teknik och drift under försöket, samt Verkkokauppa.com. Försöket har beviljats tillstånd av Trafiksäkerhetsverket Trafi som är underställt kommunikationsministeriet.

Finland är ett av världens ledande länder inom trafikautomation

Finland erbjuder en av världens mest flexibla verksamhetsmiljöer för automatiserad trafik. Lagstiftningen och myndighetsverksamheten ger ett starkt stöd för utveckling av verksamheten.

– Obemannade flyg är ett nytt, snabbt växande segment inom luftfarten som erbjuder helt nya affärsverksamhetsmöjligheter. Som Finlands luftfartsmyndighet vill Trafi ge omfattande möjligheter till försök med obemannade luftfarkoster. Avsikten är att skapa en gynnsam miljö för testning, utveckling och drift av obemannade luftfarkoster, konstaterar ledande expert Jukka Hannola på Trafi.

Postis försök utförs i bebodd stadsmiljö och utan ögonkontakt med farkosten, vilket ställer hårda krav på tekniksystemen och driften. Flygsäkerheten bygger på tekniska lösningar, utbildning och noggrant detaljerade processer.

– Vi planerar flygturerna lika omsorgsfullt som då det gäller bemannade flygningar, säkerheten är det viktigaste. Finland ligger i världstopp inom branschen och samarbetet mellan myndigheter och företag löper smidigt, säger Tero Heinonen, VD för Sharper Shape som ansvarar för driften av flygverksamheten.

Paketen som robothelikoptern transporterar under försöket ska till sin vikt och storlek vara lämpliga för flygturen. Under försöket transporteras paket som väger högst 3 kg.

– Vi är ett innovativt företag och vill därför absolut delta i detta intressanta experiment och få erfarenhet av nya sätt att leverera paket till våra kunder. Det är även positivt att våra kunder har möjlighet att pröva på ny teknik tillsammans med oss. En kort leveranstid är även en betydande konkurrensfaktor i otillgängliga områden, säger webbförsäljnings- och marknadsföringschef Esa Hjerpe på Verkkokauppa.com.

BAKGRUNDSINFORMATION:

Posti utvecklar inte endast leveranssätten utan även webbutikens bakgrundsprocesser. Invid Postis Logistikcentral i Vanda öppnas under hösten ett automatiserat lager med hjälpande robotar som ger webbutikerna möjligheter till leveranser redan samma dag. På logistikcentralen i Lundo tas under hösten i bruk den nya generationens sorteringsteknologi som främst är avsedd att betjäna webbutikerna. Postis andra tjänster med anknytning till automation och robotteknik är bland annat paketautomaterna som togs i bruk år 2011, och som har blivit det mest önskade sättet att ta emot inköp från webbutiker.

Kommunikationsministeriet (KM). Att främja robotteknologi är ett av den finländska regeringens spetsprojekt. Kommunikationsministeriet har ansvaret för att automatisera trafiken. Ministeriet har gjort upp ett program för att främja automatiseringen. Målet är att ha ett av världens mest tillåtande juridiska ramverk på land, till havs och i luften. KM:s meddelande (länk).

Trafiksäkerhetsverket Trafi utvecklar trafiksystemets säkerhet, främjar trafikens miljövänlighet och ansvarar för trafikarrangemangens myndighetsuppdrag. Trafi är Finlands luftfartsmyndighet, som sörjer för den allmänna säkerheten i luftfarten, strävar efter att främja luftfartens miljövänlighet och sköter frågor som gäller flygtrafiken och dess smidighet. Trafi granskar luftfartsfrågorna ur såväl passagerarnas som flygbolagens, sportflygarnas och flygplatsernas perspektiv.

Sharper Shape Oy är ett finländska startup-företag grundat år 2013. Företaget erbjuder sina kunder bland annat analyser av kraftledningarnas servicebehov med hjälp av mätningsresultat som samlats in med robothelikoptrar.

Vid Postis försök med robothelikoptrar används Next Eagle-systemet, dvs. RPAS-enheten som Sharper Shape utvecklat för finländska förhållanden. RPAS står för fjärrstyrt obemannat luftfarkostsystem (Remotely Piloted Aircraft System). Helikoptern innehåller många banbrytande tekniska lösningar som möjliggör säker flygning även vid utmanande förhållanden. Laser används för att avläsa omgivningen och påverkar helikopterns styrning automatiskt för att garantera säkerheten och förhindra kollisioner. Anslutningen mellan fjärroperatören och helikoptern består av flera parallella dataförbindelser, så kontakten med helikoptern kan upprätthållas under alla förhållanden. Systemet har anpassats för Postis transportverksamhet i försöket. Mera information om hur försöket framskrider finns på adressen www.sharperpost.com.

Verkkokauppa.com är Finlands mest kända, mest besökta och största webbutik och dess kunder på Sveaborg erbjuds nu möjligheten att få delta i försöket och få sina beställningar levererade per flyg. Under försöket avgår de utvalda paketen, som till sin vikt och typ är lämpliga för helikoptertransporten, från utsiktsterrassen på Verkkokauppa.coms butik på Busholmen i Helsingfors tre gånger om dagen. Allmänheten har möjlighet att fritt följa med händelserna. Tidtabellerna finns på adressen posti.fi/lennot (LÄNK). De som beställt paketen meddelas personligen om att leveransen anländer.

Om vädret förhindrar användningen av robothelikoptrar transporteras även försökspaketen som vanligt med färjan till Sveaborg.

Mer information för media:

Posti MediaDesk, tfn 020 452 3366 (mån-fre kl. 9.00 – 16.30)

Posti Group är ditt främsta val när det gäller tjänster för post, logistik och näthandel. Vi ser till att handeln och vardagen förlöper smidigt i elva länder. Omsättningen år 2014 var 1 859 miljoner euro. Vi betjänar våra kunder i Finland under namnet Posti och i andra länder under namnet Itella, med cirka 23 000 medarbetare. Alla våra tjänster i Finland är koldioxidneutrala. www.posti.com.

Sveaborg utanför Helsingfors togs år 1991 med på Unescos världsarvslista som ett unikt minnesmärke för militärarkitektur. Sveaborg är en livskraftig stadsdel med cirka 800 invånare och 400 arbetsplatser. Sveaborg är även ett av Finlands mest kända och populära kulturresemål. Befästningen besöks årligen av över 800 000 personer och hälften av dessa är utländska besökare. Förvaltningsnämnden för Sveaborg är statens ämbetsverk för fastighetsinnehavare, värd för världsarvsobjektet och ansvarar för restaureringen, underhållet, presentationen och utvecklingen av Sveaborg.

Mer information för media:
Posti MediaDesk, tfn 020 452 3366 (mån-fre kl. 9.00 – 16.30)