Brev till mig själv - 1994–2014

Report this content

Sommaren 1994 skrev cirka 20 000 personer ett brev till sig själv på Vattenfestivalen och runtom i Sverige. I tjugo år har de förvarats i Potmuseums magasin. I början på oktober är det dags att skicka tillbaka dem.

1994 kan kännas länge sedan. Kanske kommer vi ihåg den varma sommaren, att svenskarna röstade ja till EU-medlemskap och att Tre Kronor tog guld i OS i Lillehammer. Vad kanske inte alla minns är att den svenska postmarknaden var den första i Europa att öppnas upp. Statliga Postverket blev aktiebolaget Posten och började resan mot det nordiska kommunikations- och logistikbolag PostNord är idag. Tjugo år kan också kännas som nyss. En del av brevskrivarna har hört av sig och undrat när det ska komma, en del har helt glömt bort det.

OSA var Postens tidning som riktade sig till ungdomar och deltog på Vattenfestivalen med aktiviteten ”Skriv till dig själv”. De hade också en stor annonskampanj med uppmaningen till läsarna: ”Skriv om det som berör dig mest idag. Allt från de stora frågorna till det mest privata, som kärlek, glädje, sorg, otillräcklighet, lärare, framtid. Skicka gärna med en bild eller annat du vill bevara. Brevskrivarna kunde använda Frisvar och skulle posta brevet senast 20 september.

När brevskrivarna lade brevet i de förtryckta kuverten som delades ut på Vattenfestivalen kunde de välja att kryssa i att Postmuseum fick lov att öppna brevet. Drygt 700 brev har vi öppnat och läst och av dem har ett urval gjorts med spännande, personliga, roliga, sorgliga och framåtblickande brev. Vi berättar om hur brevet landat hos brevskrivaren tjugo år senare och hur det tagits emot. Hur var det då och hur blev det med drömmarna och tankarna om framtiden?

Av dessa brev och berättelser gör vi nu utställningen Brev till mig själv som öppnar 5 november på Postmuseum.

– Så många känslor, säger Vivi Nybom, utställningsproducent på Postmuseum. Trots att brevskrivarna är helt okända blir man otroligt berörd av alla dessa brev. Blixtsnabbt kastas man tillbaka i en tid med serien Beverly Hills men utan Internet.

Det stora flertalet av brevskrivarna kryssade inte rutan att Postmuseum fick öppna brevet och de och kommer att få vänta till början på oktober innan breven landar i deras brevlådor. Det är ett stort matchningsarbete som pågår utifrån personnummer som skrev på kuvertet för att leta fram allas nuvarande adresser.

Utställningen pågår fram till augusti 2015.

För mer information om utställningen kontakta gärna:
Vivi Nybom, utställningsproducent, Postmuseum
E-post: viveka.nybom@posten.se

Vill du komma i kontakt med någon av brevskrivarna, kontakta gärna:
Malin Valentin, kommunikationsansvarig, Postmuseum
E-post: malin.valentin@posten.se