Benefit och Strålfors bygger ny e-handelslösning för Järnia

Benefit och Strålfors bygger ny e-handelslösning för Järnia Benefit AB och Strålfors TradeCom Solutions AB bygger tillsammans en ny e- handelslösning för Järniakedjan och samtliga av deras leverantörer. Järniakedjan AB, som har 130 butiker i Sverige, har sedan en tid inlett en omfattande IT-satsning. Lösningen innebär att varje butik får Benefits världsledande butikssystem, utvecklat i Java. Butikernas beställningar läggs via det gemensamma affärssystem från IFS AB. All kommunikation mellan Järniakedjan och deras leverantörer sker med hjälp av en lösning från Strålfors som kombinerar internethandel med effektiv EDI. - Dagens e-handelslösningar kräver både bra system och kommunikation. Samarbetet med Strålfors när det gäller EDI-lösning för Järniakedjan är ett första steg. Benefit kombinerar ett av världens mest moderna system med väl utvecklade tjänstekoncept för handeln. Strålfors bidrar med erfarenhet och kunnande inom EDI-området. När nu samarbetet är formerat innebär det att Benefit kan erbjuda än mer konkurrenskraftiga lösningar för alla kunder inom handeln, säger Leif Lendrup, koncernchef Benefit. - Lösningen är unik då vi kombinerar internethandel med effektiv EDI. Den möjliggör för Järniakedjan att på ett enhetligt sätt kommunicera med samtliga av sina leverantörer. Det är ett genombrott för elektronisk handel och kommer att innebära ett uppsving för de kunder som vill effektivisera sina affärsprocesser i alla led, säger Conny Rexed, VD Strålfors TradeCom Solutions. - Den stora tillväxten inom e-handelsområdet kommer i business-to-business sektorn. Samarbetet med Benefit och affären med Järniakedjan är ett viktigt genombrott för oss som visar att vår satsning nu börjar bära frukt på allvar, fortsätter Per Samuelson, koncernchef Strålfors. - Järniakedjan och våra leverantörer vinner stora administrativa fördelar. Benefit och Strålfors har tillsammans sådan spetskompetens som vi inte kunnat hitta någon annanstans, säger Roland Laurent, VD Järniakedjan. Järniakedjan AB ägs till 100% av medlemsföretagen, och har som övergripande uppgift att förstärka ägarnas marknadsposition, konkurrenskraft, lönsamhet och kompetens. Järniakedjan utvecklar och marknadsför de två varumärkena Järnia och Proff. Järnia, med inriktning mot marknadssegmenten gör-det-själv, privatkonsument och Proff mot storförbrukare. Benefit är ett IT-företag med tio års erfarenhet av elektronisk handel och nätbaserade system-lösningar. Benefit utvecklar en familj av system för elektroniska lösningar, ECS - Electronic Commerce Solutions. Företaget etablerades 1988, med huvudkontor i Karlstad, och finns dessutom i Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping. Totalt har företaget omkring 100 medarbetare. Benefit ägs av tre privatpersoner verksamma i företaget, samt av företagen Provider och Finansor. Strålfors affärsidé är att arbeta inom området informationsöverföring med tyngdpunkt på produkter och tjänster runt datorn. Koncernen omsätter SEK 2,6 miljarder med egen verksamhet i 11 länder och har 1.570 anställda, varav 840 i Sverige. Strålfors är noterade på Stockholms Fondbörs sedan 1984. För ytterligare information eller frågor kontakta: Roland Laurent 0705-33 79 00 VD Järniakedjan Leif Lendrup 054-17 72 00 koncernchef Benefit Conny Rexed 0705-94 17 01 VD Strålfors TradeCom Solutions Per Samuelson, 0372-850 00 koncernchef Strålfors ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/13/20000313BIT00670/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/13/20000313BIT00670/bit0002.pdf