Förändringar i Postens koncernledning

Elisabeth Ström, vice VD och chef för division Marknad och Försäljning, lämnar Posten för att bli nordisk Co-Chairman och Senior Partner vid Lowe Worldwides nordiska verksamhet. Ingemar Persson, vice VD och chef för koncernledningsfunktionen Personal övergår till en ny uppgift som övergripande ansvarig för internationella och nationella regulatoriska frågor i Posten.

Elisabeth Ström tillträdde sin befattning hösten 2003. Hon har lett bildandet av divisionen Marknad och Försäljning där ansvaret för sortiment, pris- och kanalstrategi, försäljning och marknadskommunikation samlats.

Elisabeth Ström lämnar sin befattning när efterträdare utsetts. Rekrytering av ny divisionschef inleds omgående.

Ingemar Persson tar ett samlat och koncernövergripande ansvar för de allt viktigare regulatoriska frågorna på nationell och internationell bas. Han kommer som vice VD Regulatory affairs också fortsättningsvis att ingå i koncernledningen.

Rekrytering av ny personaldirektör har inletts. Ingemar Persson kvarstår som personaldirektör tills efterträdare utsetts.

Koncernchef Erik Olsson kommenterar:
- Elisabeth Ström har genomfört ett mycket omfattande arbete inom Posten, fått en ny division på plats och fokuserat framtidsfrågorna inom marknads- och försäljningsarbetet. Jag har förståelse för den utmaning hon nu väljer att ta sig an och ser fram mot att i andra former fortsätta vårt goda samarbete.

- Betydelsen av de regulatoriska frågorna ökar såväl i Sverige som i och utanför övriga Europa. Det är viktigt att Posten tar ett samlat och övergripande ansvar för dessa frågor. Ingemar Persson har med sin långa erfarenhet och djupa kunskaper om Postens verksamhet en utmärkt bakgrund för att ta sig an dessa frågor.

Vid frågor kontakta:
Postens Presstjänst; 08-23 10 10 eller press@posten.se

Med Postens hjälp kan meddelanden och varor levereras snabbt, säkert och kostnadseffektivt. Vi möjliggör mervärden hos våra kunder genom att kombinera fysiska och elektroniska flöden där Postens tjänster också kan integreras i våra kunders verksamhet. Med över 3 000 serviceställen ger vi daglig service till 4,5 miljoner hushåll och 800 000 företag i Sverige. Varje dag hanterar vi över 20 miljoner försändelser. Med drygt 35 000 medarbetare och en omsättning på över 25 miljarder kronor är vi en av Sveriges större koncerner. Posten AB (publ) är ett publikt aktiebolag som ägs av svenska staten. Besök oss gärna på www.posten.se