Nordisk rapport om den kritiska konsumenten

Nordborna vill bestämma mer själva över kommunikationen. De vill också i hög grad ha information anpassad efter just dem. Det visar Nordic Channel Compass, PostNords nordiska undersökning av konsumenters preferenser när det gäller kommunikation med företag och myndigheter.

PostNord tillsammans med Kantar Sifo släpper idag rapporten Nordic Channel Compass som samlar information om hur konsumenter vill kommunicera med företag och myndigheter i Norden.

Nordic Channel Compass, tidigare Mottagarmakt, har ändrat fokus och blivit nordisk då den digitala handeln krymper världen och landgränser blir mindre viktiga. I de nordiska länderna är dessutom beteendeförändringen hos konsumenterna ganska lika.

– Med Nordic Channel Compass vill vi hjälpa företag och myndigheter i Norden att förstå hur konsumenterna vill kommunicera med dem. Hur de vill ta emot information från företag, när de vill ha den och hur denna information måste samspela i alla kanaler för att ge så nöjda kunder som möjligt, säger Henrik Kihlberg, Head of Commercial market support, Communication Services, PostNord.

Rapporten visar att nordborna aldrig varit mer kritiska till hur företag och myndigheter kommunicerar med dem. De vill själva bestämma hur de tar emot informationen och hela 87 procent av danskarna, 83 procent av finländarna och 81 procent av svenskarna och norrmännen tycker att detta är ganska eller mycket viktigt.

Mellan 70 och 90 procent av nordborna lägger även stor vikt vid att informationen i respektive kanal är anpassad till just dem som individer – och att all kontakt de har med företaget eller myndigheten är samordnad och hänger ihop.

Samtidigt har nästan hälften av de nordiska företagen och myndigheterna mellan fem och åtta kontaktytor mot konsumenterna under deras kundresa. Detta ställer förstås stora krav på kommunikationen:

– Det här är inte helt enkelt. Preferenserna hos konsumenterna är individuella och typen av kommunikation styr kanalen. Företagens briljanta marknadsföring kan tappa effekt om inte dess administrativa information lever upp till konsumentens förväntan. Gamla sanningar fungerar allt sämre, men vi hoppas kunna bidra till att skapa några nya, säger Henrik Kihlberg.

För mer information om den nordiska konsumenten – ladda ner Nordic Channel Compass här.

Vi levererar! PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden. 2017 hade koncernen cirka 31 000 anställda och en omsättning på drygt 37 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com