Nu är det e-handeln som driver all tillväxt i handeln

Under andra kvartalet 2017 ökade e-handeln i Sverige med 15 procent, jämfört med samma period i fjol. Nu har vi också nått en brytpunkt i detaljhandeln, när e-handeln för första gången stod för hela sällanköpsvaruhandelns försäljningstillväxt. Det framgår av E-barometern för 2017 års andra kvartal som PostNord ger ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

E-handeln i Sverige ökade med 15 procent under det andra kvartalet 2017. Det betyder att e-handeln stod för hela sällanköpsvaruhandelns försäljningstillväxt under första halvan av året. Det skedde följaktligen ingen tillväxt i de fysiska butikerna under denna period. Några av de branscher vars fysiska butiker har det extra tufft för tillfället är elektronikhandeln och modehandeln. Det är två branscher som länge varit etablerade på nätet och där konkurrensen dessutom är stenhård, inte minst på grund av ökat tryck från utländska aktörer som blir allt enklare att nå för svenska konsumenter.

– Fortsätter trenden med att e-handeln tar all försäljningstillväxt kommer fler detaljhandelsaktörer på den fysiska spelplanen att få det tufft. De butiker som inte har en bra omnikanalstrategi kommer att bli omsprungna, säger PostNord Sveriges detaljhandelsanalytiker Carin Blom.

Vi har nått en brytpunkt i detaljhandeln, där tillväxten framöver troligtvis kommer att tillfalla e-handeln.  Det är lite som talar för att hushållens ekonomi skulle förbättras ytterligare i närtid, något som skulle kunna leda till mindre priskänsliga konsumenter som handlar mer i de fysiska butikerna. Svenska konsumenter kommer istället sannolikt att fortsätta vara tidspressade, spendera mer tid i mobilen och efterfråga överblicken de får på nätet.

– En förklaring till att vi nått denna brytpunkt är, förutom de självklara fördelarna med e-handel såsom tillgänglighet, bekvämlighet och lägre priser, att butikskedjorna inte tillräckligt väl lyckats hitta samspelet mellan sin digitala och sina fysiska butiker, säger Carin Blom.

Kvartalets vinnarbransch var barnartiklar och leksaker som ökade med starka 24 procent. Det är nu en väletablerad kategori på nätet, där stora varumärken syns allt mer mot marknaden och där bekvämligheten och sortimentsbredden är starka drivkrafter för konsumenterna, tillsammans med tidsbesparingen.

En annan bransch som haft bra tillväxt under kvartalet är bygghandeln, där e-handeln fortsätter att ta marknadsandelar från den fysiska handeln. Otympliga och ofta tunga varor är svåra att frakta hem själv och kräver ofta en hel del tid att handla, vilket har varit en förklaring till att e-handeln växer. De fysiska varuhusens största fördel är kunnig personal, dit många vänder sig med frågor om byggprojekt och maskiner., Där har e-handeln fortfarande utmaningar, men jobbar allt mer med instruktioner, videos och frågeforum. Logistiken är en annan del som fortsätter att utvecklas, och smidigare leveranser på kundens villkor kommer att driva tillväxten i branschen ytterligare.

E-barometern i sammanfattning:

• E-handeln ökade med 15 procent under andra kvartalet 2017.
  • De mest e-handlade varorna under perioden var kläder och skor (38 procent), skönhet och hälsoprodukter (28 procent) samt mediaprodukter (25 procent).
  • Prognosen för helåret 2017 är en tillväxt om 17 procent, vilket skulle betyda att e-handeln i Sverige skulle omsätta knappt 68 miljarder kronor.
  • Konsumenterna förväntar sig allt snabbare leveranser. Drygt en tredjedel vill ha sina leveranser inom två dagar.
  • 8 av 10 konsumenter tycker att det är viktigt att få välja leveranssätt.
  • Varannan konsument får inte välja leveranssätt.
  • Var femte konsument har valt att handla från ett annat företag än de tänkt sig, för att de inte fick välja leveranssätt.

Ladda ner hela rapporten E-barometern Q2 2017 här: www.postnord.se/ebarometern

Om e-barometern
PostNord följer i samarbete med Svensk Digital Handel (tidigare Svensk Distanshandel) och HUI Research den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. E-barometern publiceras en gång per kvartal och bygger på en konsument- och en företagsundersökning.

Vi levererar! PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden. 2016 hade koncernen cirka 33 000 anställda och en omsättning på drygt 38 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com