Nya frimärken med astronauten Christer Fuglesangs första rymdresa

Den 24 september ger Posten ut fem nya frimärken som berättar historien om Christer Fuglesangs första rymdfärd. Den svenske astronauten är just nu högaktuell. Nästa vecka startar hans andra resa upp till internationella rymdstationen ISS, där två rymdpromenader är inplanerade.

I häftet Resa i rymden finns två frimärken som visar Christer Fuglesang på rymdpromenad 2006. Dels själv, dels tillsammans med kollegan Robert Curbeam. Övriga motiv är rymdfärjan Discovery - som används även denna gång - och det officiella porträttet av Fuglesang som astronaut.
- Det här är de riktiga grejerna, säger Christer Fuglesang om frimärkena med en association till det klassiska rymduttrycket "The Right Stuff".

Frimärkena är i häftet Resa i rymden ordnade fem och fem i två grupper vilka vridits ett halvt varv i förhållande till varandra. Ett finurligt sätt av formgivaren Eva Wilsson att gestalta tyngdlösheten i rymden, där upp och ner inte existerar.

Längs kanten av Fuglesangs dräkt på det rombformade frimärket som visar rymdpromenaden finns mikrotexten "My, my, at Waterloo Napoleon did surrender". ABBA-låten Waterloo var en hälsning via rymdkontrollen från Fuglesangs familj till besättningen.

Över hela bildytan finns utstansade stjärnor som bildar mönster av kända stjärnbilder, bland annat Stora Björnen inklusive Karlavagnen och Lilla Karlavagnen. Mikrotexten och utstansningarna är i första hand till för att höja säkerheten i frimärkstrycket, men fyller också en dekorativ funktion.

You Tube-film:
Klicka på länken
http://www.youtube.com/watch?v=QIqYzJtNPps för att komma till You Tube och filmen om hur frimärkena kom till och Christer Fuglesangs besök på Posten Frimärken.

Fakta om frimärkena Resa i rymden
Frimärkena har graverats av Martin Mörck (porträttet och rymdpromenaden) och Lars Sjööblom (övriga tre frimärken) efter förlagor av Eva Wilsson som bearbetat fotografier från NASA. Tryckning har skett i kombination ståltryck och offset och förpackningen är häfte med tio frimärken och fem motiv. Valören är 6 kronor, för inrikes brev.

Läs om Christer Fuglesangs nya rymduppdrag på Rymdstyrelsens webbplats
www.rymdstyrelsen.se

Vid frågor kontakta:
Thorsten Sandberg, Posten Frimärken. Telefon 08-781 50 87, e-post
thorsten.sandberg@posten.se eller Posten Medierelationer, telefon 08-23 10 10.

Frimärkta brev och kort är det självklara valet för personliga hälsningar. Postens webbverktyg Frimärksletaren
www.posten.se/letaren hjälper till att välja ett frimärke som passar försändelsen, och visar på ett inspirerande och underhållande sätt hur frimärket skapar mervärde.

Med Postens hjälp kan meddelanden och varor levereras snabbt, säkert och kostnadseffektivt. Vi möjliggör mervärden hos våra kunder genom att kombinera fysiska och elektroniska flöden där Postens tjänster också kan integreras i våra kunders verksamhet. Med över 4 000 serviceställen ger vi daglig service till 4,5 miljoner hushåll och 900 000 företag i Sverige. Varje dag hanterar vi över 20 miljoner försändelser. Med ungefär 30 000 medarbetare och en omsättning på över 30 miljarder kronor är vi en av Sveriges större koncerner. Posten AB (publ) är ett publikt aktiebolag som ägs av svenska staten. Besök oss gärna på
www.posten.se