Översyn av brevlådor i tätorter

Posten ser nu över antalet platser där det finns brevlådor och brevlådornas placering i tätorter. I tätorter ska alla ha en brevlåda i sitt närområde och de ska finnas där människor samlas och uträttar ärenden. De markstående brevlådorna ersätts med en ny modell. För att säkerställa kvaliteten i övernattbefordran och minska miljöpåverkan kommer merparten av brevlådorna att tömmas tidigare än idag. Därmed kan fler försändelser transporteras med tåg istället för flyg.

Posten ser under hösten över placeringen av brevlådor i tätort i hela landet. Brevlådor ska finnas där människor idag samlas och uträttar ärenden, exempelvis vid köpcentra, längs trafikstråk, vid knutpunkter och vid Postens ombud. Efter översynen kommer det att finnas brevlådor på 23 630 platser i Sverige. Det är 2 811 platser färre än i dag. Sverige kommer även efter översynen vara ett av Europas mest brevlådetäta länder.

- Brevlådor har placerats ut successivt under väldigt många år. Samhällen förändras och därmed också människors vanor och beteenden. Idag används vissa brevlådor i liten omfattning och ibland står tre brevlådor inom en radie av 200 meter.  Att ha många brevlådor i tätorter som används i liten utsträckning är vare sig ekonomiskt eller miljömässigt hållbart, säger Peter Brännström, produktionschef i Posten Meddelande.

Posten har ett samhällsuppdrag att leverera brev över natt till alla Sveriges hushåll och företag. I ett glesbefolkat land som Sverige med långa avstånd är det en stor utmaning att hinna sortera, transportera och sedan dela ut posten nästa dag. För att säkra samhällsuppdraget och minska miljöpåverkan kommer de flesta brevlådor i tätorter tömmas tidigare än idag.

- Posten levererar brev och paket över natt från ena landsändan till den andra och våra kunder kan vara trygga i att vi gör detta i rätt tid och till rätt adress. Genom att ha en tidigare tid för tömning kan ännu fler försändelser transporteras med tåg istället för flyg. Sena och varierande tömningstider innebär också att vi kör väldigt många mil i onödan, vilket både kostar stora pengar och påverkar miljön negativt, säger Peter Brännström.

Sedan 2004 har Posten minskat sina flygtransporter med nio procent. Med samordnade och tidigare tömningstider och bättre placerade brevlådor kan Postens beroende av flygtransporter minska ytterligare. Det bidrar också positivt för att nå Postens miljömål som är att minska koldioxidutsläppen i relation till nettoomsättningen med 15 procent mellan 2006-2010.

Posten byter också ut de markstående brevlådor som finns i tätorter i Stockholms län och ersätter dem med nya brevlådor som är större, lättare att underhålla och som bättre står emot väder och vind. För att öka säkerheten är också brevinkasten mindre. De flesta av de brevlådor som byts ut är placerade intill Postens postombud och Företagscenter. Tjockare brev eller buntar av brev som inte går ner i brevlådan kan lämnas in hos postombud eller Företagscenter.

Brevlådor kommer att bytas ut, flyttas eller tas bort från och med 31 augusti med start i Norrbottens, Västerbottens och Västernorrlands län. Information sätts upp på de brevlådor som berörs minst 4 veckor i förväg.

Vid frågor kontakta:
Posten Medierelationer
, tel: 08-23 10 10, e-post:
press@posten.se

Med Postens hjälp kan meddelanden och varor levereras snabbt, säkert och kostnadseffektivt. Vi möjliggör mervärden hos våra kunder genom att kombinera fysiska och elektroniska flöden där Postens tjänster också kan integreras i våra kunders verksamhet. Med över 4 000 serviceställen ger vi daglig service till 4,5 miljoner hushåll och 900 000 företag i Sverige. Varje dag hanterar vi över 20 miljoner försändelser. Med ungefär 30 000 medarbetare och en omsättning på över 30 miljarder kronor är vi en av Sveriges större koncerner. Posten AB (publ) är ett publikt aktiebolag som ägs av svenska staten. Besök oss gärna på
www.posten.se